مشرق‌نیوز

خبرگزاری ایرانی وابسته به سپاه پاسداران

مشرق‌نیوز یک خبرگزاری فعال در ایران است. مدیرمسئولی این سایت را رضا داوری بر عهده دارد.[۲] برخی منابع از این سایت به‌عنوان رسانه نزدیک به اطلاعات سپاه نام برده‌اند. مشرق نیوز منتقد سرسخت نبود آزادی بیان در غرب و رسانه‌های دیگر است، اما به گفته دویچه وله، مشرق‌نیوز در قسمت دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبین، نظر کاربران را تغییر می‌دهد یا گلچین می‌کند و طبق منافع و سیاست خبرگزاری خود نظرات را انتشار می‌دهد، که این کاملاً در تعارض با شعار آزادی بیانی که سر می‌دهد است. این آژانس خبری به دلیل سانسور و تغییر تصاویر خبری و تحریف محتوای خبر معروف است.[۳][۴]

سایت خبری تحلیلی مشرق‌نیوز
گونه وبگاه
وبگاه اطلاع‌رسانی
در دسترس به زبانفارسی
ستادتهران، ایران
وبگاه
رتبه در الکساایران: ۱۲۸ (مرداد ۱۴۰۰)[۱]
راه‌اندازیاوایل تابستان ۱۳۸۹
وضعیت کنونیفعال

تیترهای خبریویرایش

در بسیاری از موارد تیترهای خبری مشرق از انصاف برخوردار نیست و علاوه بر جهت‌گیری، درصدد هدایت ذهن‌ها به سمت اهداف خود برمی‌آید.

به‌طور مثال در روز ۹ آذرماه سال ۹۹ دو اتفاق مشابه را که همزمان در کویت و ایران رخ داده‌است به شکل متفاوتی تیتر سازی می‌کند که درمورد ایران ذهن خواننده به سمت مثبت نگری و درباب کویت به سمت منفی‌نگری هدایت می‌شود.

  • تیتر آب گرفتگی و جاری شدن سیلاب در کویت: «کویت را آب بُرد»[۵]
  • تیتر همزمان دربارهٔ آب گرفتی در شهر آبادان: «آبادان ونیز شد»[۶]

همچنین مشرق‌نیوز با انتشار توئیت‌های کاربران و نوشته‌های کانال‌های تلگرامی و اذعان بیطرفی دربارهٔ آنها تیترهای جهت‌داری می‌زند و اتهامات دروغینی را نیز وارد می‌کند؛ برخی دیگر از عنوان‌ها خبری همراه با اتهامات غیر مستند:

داستان‌های قابل توجهویرایش

در سال ۲۰۱۰، مشرق نیوز حکم ۱۹ سال و ۶ ماه زندان را که برای وبلاگ نویس مخالف کانادایی-ایرانی، حسین درخشان صادر شده بود، اعلام کرد و درخشان «به دلیل همکاری با کشورهای دشمن، تبلیغ علیه نظام حکومتی اسلامی، تبلیغ گروه‌های کوچک ضدانقلاب، مدیریت وب سایت‌های ناپسند و توهین به مقدسات اسلامی» محکوم شد.[۱۴]

این آژانس خبری به دلیل سانسور و تغییر تصاویر خبری معروف است. در سال ۲۰۱۱، هنگامی که سارا شورد از زندان ایران آزاد شد، نواحی پستان و بازوهای شورد را در عکس‌ها تار کرد.[۱۵]

در ژانویه ۲۰۱۲، مشرق نیوز ماجرای شش ماه حبس زندان را که به فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال حقوق زنان، نماینده سابق مجلس و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور سابق، را افشا کرد.[۱۶]

اتحادیه مبارزه با افترا، مشرق نیوز را به دلیل انکار هولوکاست و اطلاعات غلط از جمله استناد به ادعای نادرست مبنی بر اینکه نازی‌ها «از قربانیان یهودی خود صابون درست می‌کردند» و به عنوان شواهدی برای وقوع نیافتن هولوکاست متهم کرده‌است.[۱۷]

در ژانویه ۲۰۱۳، مشرق نیوز نام پنج روزنامه‌نگار ایرانی را که متهم به ضدانقلابی بودن و «نزدیک به توطئه گران» بودند، گزارش کرد، اصطلاحی که دولت ایران برای توصیف کسانی که با مخالفان خارجی خود کار می‌کنند، استفاده می‌کند. از میان اینها ۵ نفر سردبیر و دو نفر از پرسنل روزنامه اصلاح طلب اعتماد، سردبیر روزنامه بهار و سردبیر خبرگزاری کار ایران بودند.[۱۸]

در سال ۲۰۱۲، مشرق نیوز گزارشی را منتشر کرد و آمریکا و پادشاهی انگلستان را به همکاری با صهیونیست‌ها و هالیوود برای ترویج همجنس‌گرایی، به عنوان بخشی از برنامه خود برای سلطه بر جهان، متهم کرد.[۱۹] در این گزارش از تل آویو به عنوان «بهشت همجنسگرایان روی زمین» یاد شده‌است.[۲۰]

منابعویرایش

  1. «آمار وبگاه مشرق‌نیوز در الکسا». الکسا. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اوت ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۵ مرداد ۱۴۰۰.
  2. «دربارهٔ ما». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۴ فوریه ۲۰۱۷.
  3. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «افزایش انتقاد از فعالیت رسانه‌ای نظامیان در ایران | DW | 18.09.2013». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۲۱.
  4. نگاهی به جهت‌گیری‌های فرهنگی و سیاسی سایت مشرق نیوز، صاحب‌نیوز، ۳۱ فروردین ۱۳۹۳
  5. «کویت را آب برد». مشرق نیوز. ۹ آذر ۱۳۹۹.
  6. «آبادان ونیز شد». مشرق نیوز. ۹ آذر ۱۳۹۹.
  7. «عاقبت اسباب بازی دیگران بودن، بهتر از این نمیشه!». مشرق نیوز. ۲۸ بهمن ۱۳۹۹.
  8. «واکنش توئیتری‌ها به شکست کیمیا علیزاده». مشرق نیوز. ۲۴ فروردین ۱۴۰۰.
  9. «کسی که دین و وطن را فروخت، چه چیزی می‌ماند برای خریدن؟». مشرق نیوز. ۲۲ فروردین ۱۴۰۰.
  10. «آقای داستان‌نویس و اپوزیسون هوایی!». مشرق نیوز. ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹.
  11. «حمایت مدیر اصلاح‌طلب از قاتلان گلستان هفتم». مشرق نیوز. ۱ مهر ۱۴۰۰.
  12. «ایرانی‌هایی که خواهان تحریم ایران هستند/چند می‌گیری مزدور باشی؟». مشرق نیوز. ۴ آبان ۱۳۹۹.
  13. «سهیل سنگرزاده، کلاهبردار از آب درآمد! + فیلم». مشرق نیوز. ۱۲ اسفند ۱۳۹۹.
  14. "Iran's 'blogfather' sentenced to almost 20 years in prison - CNN.com". www.cnn.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-07-12.
  15. «'Sexy' freed U.S. hiker's breasts and arms 'too hot' for hardline Iranian website». www.newstrackindia.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۱۲.
  16. «Iran jails former President Rafsanjani's daughter» (به انگلیسی). BBC News. ۲۰۱۲-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۱۲.
  17. "Iran Media Uses Erroneous But Widely Circulated Holocaust Myth To Deny Authenticity Of The Holocaust". Anti-Defamation League (به انگلیسی). Retrieved 2021-07-12.
  18. CNN، From Shirzad Bozorgmehr. «Iran arrests journalists for working with regime opponents, foreign news outlets». CNN. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۱۲.
  19. «Iran: Zionists spread homosexuality to control world». The Jerusalem Post | JPost.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۱۲.
  20. Andrew Potts (۲۰۱۲-۰۹-۰۳). «Homophobic 'world domination' conspiracy claims made by Iran». Gay Star News (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۱۲.

پیوند به بیرونویرایش