تلویزیون من‌وتو

شبکهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان (۲۰۱۰–۲۰۲۴)
(تغییرمسیر از من و تو)

تلویزیون من‌وتو یک شبکهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای بین‌المللی سرگرمی خدمات عمومی رایگان به زبان فارسی و متعلق به شبکهٔ تلویزیونی مرجان بود که در اکتبر ۲۰۱۰ توسط کیوان عباسی و مرجان عباسی تأسیس شد.[۱] این شبکه در لندن مستقر بود و برنامه‌های سرگرمی-علمی و سیاسی آن شامل مستندها، فیلم‌ها، سریال‌ها، اخبار و گزارش‌ها می‌شد.[۳][۴]

تلویزیون من‌وتو
کشوربریتانیا[۱]
گستره پخشجهانی
شعار تبلیغاتی«شبکه‌ای برای من و تو»
ستادویمبلدون، لندن[۱]
برنامه‌سازی
زبان(ها)فارسی
فرمت تصویر۱۶:۹ (تلویزیون اچ دی ۱۰۸۰آیتلویزیون وضوح بالا
مالکیت
مالکشبکه تلویزیونی مرجان[۱]
کیوان عباسی
مرجان عباسی
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ (۱۳ سال پیش)
بسته‌شده۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ (پایان پخش ماهواره ای)درحال حاضر در شبکه اجتماعی اینستاگرام . ایکس درحال فعالیت است
پیوندها
وبگاه
دسترسی
ماهواره‌ای
هات‌برد ۱۳سیHD: بسامد ۱۱۹۹۶
قطبیدگی عمودی(V)
سیمبُل رِیت ۲۷۵۰۰<
یوتل‌ست ۷بیHD: بسامد ۱۱۳۰۴
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۹۷۰۰

HD+1: بسامد ۱۱۳۸۷
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۷۵۰۰

HD+2: بسامد ۱۱۳۲۴
قطبیدگی عمودی(V)
سیمبُل رِیت ۲۹۷۰۰

SD: بسامد ۱۱۳۴۵
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۷۵۰۰

SD: بسامد ۱۰۷۲۱
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۲۰۰۰[۲]فرکانس۱۰۷۱۴، قطبیدگی افقیHسیمبُل ریت۲۷۵۰۰
رسانه جاری
manototv.comپخش زنده اینترنتی

دیدگاه این شبکه نزدیک به سلطنت‌طلبان دیده می‌شد.[۵][۶][۷][۸] این شبکه در روز ۱۲ آذر سال ۱۳۹۵ پخش خود بر روی ماهوارهٔ یاه‌ست را برای همیشه متوقف کرد و به ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی با کیفیت فول اچ‌دی و با صدای استریو انتقال یافت.[۹]

این شبکه در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ به کار خود پایان داد.[۱۰]

پیشینه

بنیانگذار این شبکه، شبکهٔ تلویزیونی مرجان با مدیریت کیوان عباسی و مرجان عباسی بود. کیوان به دلیل شرایط شغلی پدرش دوران کودکی خود را در استرالیا گذراند. او پس از مهاجرت به آمریکا، و پایان دورهٔ تحصیلات دانشگاهی من‌وتو را در لندن راه‌اندازی کرد.[۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶]

با سرعت گرفتن فزاینده جهانی‌سازی، جابه‌جایی جمعیت و تغییرات فناورانه، تلویزیون‌های ایرانیان در تبعید و در خارج وارد فاز جدید اینترنتی و ماهواره ای شد. ببین تی وی که شاید اولین آی‌پی تی‌وی ایرانی باشد در سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را شروع کرد و نسل دوم ایرانی آمریکایی‌ها را هدف خود قرار داد. ببین تی وی در ژانویه ۲۰۰۹ شبکه تلویزیونی مرجان را در لندن تأسیس کرد تا از طریق تلویزیون ماهواره ای به ایرانیان در ایران دسترسی پیدا کند، و نشان دهد همگرایی رسانه ای صرفاً منحصر خصیصه رسانه‌های جریان اصلی نیست. مرجان از مارس ۲۰۰۹ برنامه سازی برای دو شبکه ماهواره ای - من و تو- را برای تکمیل تلویزیون آنلاین خود شروع کرد. من و تو نسل جوان درون ایران را با برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما چون شوی آشپزی بفرمایید شام و شوی استعدادیابی آکادمی موسیقی گوگوش هدف قرار داد. پخش ببین در دسامبر ۲۰۰۹ متوقف شد تا برای کانال‌های ماهواره ای آماده شود.[۱۷]

برنامه‌ها و مجریان

این شبکه برنامه‌های گوناگون به زبان فارسی مانند مستندهای علمی، تاریخی، حیات وحش، مجموعه‌های تلویزیونی، برنامه‌های ورزشی، مسائل زنان و اخبار و تحلیل سیاسی اجتماعی دارد. از برنامه‌های اصلی این شبکه می‌توان به آکادمی موسیقی گوگوش، دکتر کپی، سالی تاک، چرا که نه، من‌وتو پلاس، استیج، تونل زمان، اتاق خبر، سمت نو، شعر یادت نره، روبه‌رو، کیک میک، نکته، زرشک، شب جمعه، جواب (گپ تایم)، ساعت پرسش، سه فاز و نیم، شبکه نیم و سریال سایه‌های آبی اشاره کرد.[نیازمند منبع]

بینندگان در ایران و بازخوردها

شبکهٔ من‌وتو با استقبال زیادی در ایران روبه‌رو شده و بینندگان زیادی داشت. این شبکه در کم‌تر از ۵ سال از آغاز کارش، توانسته بینندگان بیشتری نسبت به دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای نظیر جم، بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا جذب کند.[نیازمند منبع] صفحهٔ فیس‌بوک این شبکه بیشتر از صفحات شبکه‌های مشابه پسندیده‌شده (بیش از ۳٫۳ میلیون بار تا شهریور ۱۳۹۸)[۱۸]، اگرچه توسل به این دلیل بی‌عیب نیست اما با نبود سازمان‌های نظرسنجی مستقل در ایران برخی متخصصان برای ارزیابی محبوبیت آن به این روش متوسل شده‌اند.[۱]

در سال ۱۳۹۵ بر اساس نظرسنجی‌های مرکز پژوهش و افکار صدا و سیما، شبکهٔ «من‌وتو» پربیننده‌ترین شبکهٔ ماهواره‌ای فارسی‌زبان در ایران در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بوده، به صورتی که در نظرسنجی سال ۱۳۹۵، بیش از ۷۰ درصد بینندگان تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به‌نحوی برنامه‌های این شبکه را تماشا کرده‌اند.[۱۹]

حکومت جمهوری اسلامی معتقد است این شبکه در چارچوب جنگ روانی سازمان اطلاعات مخفی اسرائیل (موساد) علیه افکار عمومی ایران فعالیت می‌کند.[۱][۲۰] پس از موفقیت بفرمایید شام، برنامه‌ای به نام شام ایرانی با تقلید از آن روانهٔ شبکهٔ نمایش خانگی ایران شد.[۱]

منابع مالی و خط مشی

طبق گزارشی که یک اندیشکدهٔ انگلیسی به نام فارین پالیسی سنتر در سال ۲۰۱۱ منتشر کرده‌است، این شبکه که به مرجان و کیوان عباسی تعلق دارد بودجهٔ خود را از تعدادی سرمایه‌گذار خطرپذیر دریافت می‌کند، اما این گزارش هیچ نامی از این سرمایه‌گذاران خطرپذیر نبرده‌است.[۱] به گفتهٔ خبرنگار رویترز، کیوان و مرجان عباسی خود را از توجه رسانه‌ها به دور نگه می‌دارند و مانند دیگر مقامات شبکهٔ من‌وتو، علی‌رغم درخواست‌های مکرر برای اظهارنظر، حاضر به مصاحبه نیستند.[۱] به نوشتهٔ فایننشیال تایمز، هویت حامیان مالی این شبکه مخفی مانده‌است، اما برخی از تحلیلگران ایرانی معتقدند که این شبکه به صورت تعمدی و با ظرافت به تبلیغ حکومت شاهنشاهی پهلوی می‌پردازد.[۲۰]

حامیان مالی این شبکه افراد نامشخصی بودند که هرگز نام آن‌ها فاش نشد[۲۱] و این کانال نیز منابع مالی خود را مخفی نگه می‌داشت. نظام جمهوری اسلامی ایران از آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان حامیان مالی این کانال نام می‌برد[۲۲] و من‌وتو را به تبلیغ برای خاندان پهلوی و اسلام‌ستیزی متهم می‌کرد.[۲۳] بر اساس گزارش ۲۰۱۱ دربارهٔ حقوق بشر و دسترسی اطلاعات به ایران توسط مرکز سیاست خارجی، یک اندیشکدهٔ مستقل مستقر در بریتانیا، بودجهٔ من‌وتو نیز از سرمایه‌گذاران خطرپذیر تأمین می‌شد. در این گزارش نامی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر پشت ایستگاه ذکر نشده‌است.[۲۴]

این شبکه به پخش زنده و دارای حق پخش وقایعی مانند دوشیزهٔ جهان، گلدن گلوب و جایزهٔ گرمی می‌پردازد و روی نسل جوان تمرکز دارد.[۱] از دید ناظران و کارشناسان رسانه، تعیین جایگاه سیاست در استراتژی مالی صاحبان شبکه، در صورت وجود مشخص نیست.[۱]

دیدگاه این شبکه نزدیک به سلطنت‌طلبان دیده می‌شد.[۵][۶][۷][۸][۲۵]شبکه به صورت گسترده به ایران پیش از انقلاب می‌پرداخت و آن دوران را باشکوه جلوه می‌داد. ترازنامهٔ مالی شبکه نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به میزان ۳۳ میلیون پوند ضرر کرد. شبکه از سال ۲۰۱۲ به این سو نحوهٔ تأمین بودجه‌اش را مخفی نگه داشت و به درخواست‌های شفاف‌سازی پاسخ نداد.[۲۶]

مطالعات دانشگاهی

این شبکه در چندین تحقیق دانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته‌است. در سال ۱۳۹۶ یک تحقیق توسط گروه ارتباطات دانشگاه گلستان و گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دلایل اقبال بینندگان تلویزیون من‌وتو را، که باعث شده به پربیننده‌ترین شبکهٔ ماهواره‌ای فارسی‌زبان درون کشور تبدیل شود، موارد متعددی از جمله از تنوع تا خلاقیت و نوآوری بوده‌است.[۲۷][۱۹]

در نتایج یک نظرسنجی که از بینندگان بالای ۱۶ سال در قائم‌شهر و روستاهای اطراف آن می‌خواهد میان ۱۳ شبکهٔ ماهواره‌ای، آن‌ها را به‌ترتیب ترجیح‌شان در تماشا کردن رده‌بندی کنند (۱ بیشترین و ۱۳ کم‌ترین ترجیح) شبکهٔ من‌وتو در جایگاه پنجم قرار گرفته‌است.[۲۸]

در یک بررسی مقایسه‌ای میان اخبار شبکهٔ ۱ سیما (بخش خبری ۲۱)، شبکهٔ خبر (بخش خبری ۲۲)، بی‌بی‌سی فارسی (برنامهٔ ۶۰ دقیقه) و تلویزیون من‌وتو (برنامهٔ اتاق خبر)، نشان داده شده‌است که نیمی از اخبار اتاق خبر من‌وتو تنها به انعکاس نظر گروه‌های مخالف می‌پردازد. در این بررسی تفاوت معناداری میان میزان القای بی‌طرف‌بودن به بیننده‌ها در میان این شبکه‌ها یافت نشده‌است.[۲۹]

در تحقیق دیگری که میان جوانان تهرانی انجام شده‌است، میزان اعتماد جوانان به اخبار بی‌بی‌سی فارسی به ترتیب بیشتر از شبکهٔ خبر، صدای آمریکا و شبکهٔ من‌وتو بوده‌است.[۳۰]

در پژوهشی دیگر نتیجه‌گیری شده‌است که ضعف برنامه‌سازی رسانه‌ای در ایران موجب شده‌است تا خانواده‌ها به تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای روی آورده و نسبت به تماشای این شبکه تمایل پیدا کنند که اثرگذار و دارای قابلیت تغییر سبک زندگی ارزیابی شده‌است. زنان خانه‌دار و شاغل، دختران جوان مجرد و جوانان دانشجو از گروه‌های مخاطبان فعال این شبکه (و به‌طور خاص برنامهٔ بفرمایید شام) در میان خانواده‌ها هستند. بینندگان شبکه تنها از قشر مرفه جامعه نیستند و قشرهای پایین‌تر را نیز شامل می‌شوند. از دید پاسخ‌گویان، میان زندگی تهرانی و زندگی و فرهنگ نمایش‌داده‌شده در این شبکه تفاوت عمده‌ای وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود اثرات این شبکه روی جامعهٔ ایران در سال‌های بعد بیشتر آشکار شود.[۳۱]

در مقاله‌ای که رابطهٔ میان الگوهای تغییر سبک زندگی زنان ایرانی و ۳ شبکهٔ ماهواره‌ای جم، پی‌ام‌سی و من‌وتو را بررسی می‌کند، رابطهٔ معناداری میان الگوهای ارائه‌شده توسط این شبکه‌ها و تغییرات سبک زندگی یافت شده‌است. این رابطه میان الگوها و تغییرات مستقیم بوده و در شبکهٔ من‌وتو بیشترین اثرگذاری در سبک زندگی زنان ایرانی گزارش شده‌است.[۳۲]

بر اساس نظرسنجی گمان شبکه‌های ایران اینترنشنال و من‌وتو «محبوب‌ترین» شبکه‌های فارسی‌زبان در بین ایرانیان هستند.[۳۳]

محمود عنایت، مسئول پروژهٔ رسانه‌ای ایران در دانشکدهٔ ارتباطات دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است که این شبکه به «تودهٔ مردم» تعلق دارد، نه «طبقهٔ نخبگان». وی معتقد است که ظهور این شبکه در افزایش کیفیت برنامه‌های سازمان صدا و سیما مؤثر بوده‌است.[۱]

ناصر فکوهی، استاد دانشگاه تهران شبکه‌های ماهواره‌ای مانند من‌وتو را بخشی از «تهاجم به‌دقت برنامه‌ریزی‌شده» قدرت‌های غربی می‌داند. وی این اثرگذاری را نتیجهٔ مداخلهٔ حکومت ایران در جزئیات زندگی روزمرهٔ مردم برمی‌شمارد.[۲۰]

نحوهٔ پخش

این شبکهٔ تلویزیونی در ژوئن ۲۰۱۶ با عقد قراردادی انحصاری با شرکت یوتل‌ست، پخش خود را از ماهوارهٔ پربینندهٔ یاه‌ست پایان داد و به صورت ویدئوی اچ‌دی در ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی روی آنتن رفت. همچنین این شبکه با کیفیت معمولی (قابل دریافت با همهٔ رسیورها) از طریق ماهوارهٔ هات‌برد و یوتل‌ست ۷بی قابل دریافت بود.[۳۴]

شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو از طریق شش سیگنال ماهواره‌ای در ایران، خاورمیانه، اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا قابل دریافت بود.[۳۵]

۱. اچ‌دی: ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی، فرکانس ۱۱۳۰۴، قطبیت افقی، سیمبل ریت ۲۹۷۰۰

۲. اچ‌دی+۱: ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی، فرکانس ۱۱۳۸۷، قطبیت افقی، سیمبل ریت ۲۷۵۰۰

۳. اچ‌دی+۲: ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی، فرکانس ۱۱۳۲۴، قطبیت عمودی، سیمبل ریت ۲۹۷۰۰

۴. اس‌دی: ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی، فرکانس ۱۰۷۲۱، قطبیت افقی، سیمبل ریت ۲۲۰۰۰

۵. اس‌دی: ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی، فرکانس ۱۱۳۴۵، قطبیت افقی، سیمبل ریت ۲۷۵۰۰

۶. اس‌دی: ماهوارهٔ هاتبرد، فرکانس ۱۱۱۳۷، قطبیت افقی، سیمبل ریت ۲۷۵۰۰

۷. پخش به‌زودی از ماهوارهٔ یاه‌ست

اچ‌دی: ماهوارهٔ یاه‌ست ۱ای، فرکانس ۱۱۹۹۶، قطبیت افقی، سیمبل ریت ۲۷۵۰۰

همچنین از طریق اینترنت می‌شد آن را دریافت نمود.[۳۶]

من‌وتو ۲

من‌وتو ۲ (به انگلیسی: Manoto2)، یک شبکهٔ تلویزیونی فارسی‌زبان وابسته به شبکهٔ تلویزیونی مرجان بود. این شبکهٔ تلویزیونی به پخش برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های مستند علمی و غیر علمی، و تفریحی با دوبله یا زیرنویس فارسی می‌پرداخت. شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو ۲ برنامه‌های خود را از شهر لندن واقع در بریتانیا پخش می‌کرد. این شبکه ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته برنامه داشت. شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو ۲ در تاریخ ۶ دسامبر سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. دفاتر تجاری و هنرگاه‌های مرکزی این شبکهٔ تلویزیونی در شهر لندن واقع بود. این شبکه نهایتاً در سال ۲۰۱۱ با شبکهٔ من‌وتو ۱ ادغام شد.

تعطیلی

شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو با انتشار پستی در صفحهٔ اینستاگرام خود، از تعطیلی این شبکه به دلیل وجود مشکلات در تأمین بودجه در ۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴ میلادی خبر داد.[۳۷][۳۸] «من‌وتو» پیش از این نیز ۳ بار اعلام تعطیلی کرده بود که یک بار آن منجر به پایان کار «من‌وتو۲» شد.[۳۹] برنامه‌های این شبکه برای آخرین روز در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ بر روی آنتن رفت و در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ برای همیشه به پخش ماهواره‌ای خود پایان داد.[نیازمند منبع] عباسی با حضور در برنامه‌های آخرین شب‌های فعالیت این شبکه ابراز امیدواری کرد این شبکه به شکلی دیگر مانند رسانه‌های اجتماعی فعالیتش را ادامه دهد.[۴۰]

جستارهای وابسته

پانویس

  1. ۱٫۰۰ ۱٫۰۱ ۱٫۰۲ ۱٫۰۳ ۱٫۰۴ ۱٫۰۵ ۱٫۰۶ ۱٫۰۷ ۱٫۰۸ ۱٫۰۹ ۱٫۱۰ ۱٫۱۱ Reuters.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Man1 وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. "Manoto TV Choses Eutelsat 7B Satellite for Exclusive Broadcasting in High Definition". www.businesswire.com (به انگلیسی). 2016-06-15. Retrieved 2021-10-01.
  4. admin. «برنامه‌ها بر روی کانال رایگان Manoto 1 ماهواره». Sat.tv. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "UK-based Persian-language network abruptly warns of closure". Amwaj.media (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-01.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Bajoghli، Narges (۲۰۲۴-۰۲-۰۶). «A London Television Station Has Convinced Iran the Shah Was Great». Foreign Policy (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Toosi, Nahal (2018-12-13). "Son of deposed Iranian Shah calls for U.S. -backed regime change". POLITICO (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-01.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Dagres، Holly (۲۰۲۳-۰۱-۲۴). «Can Reza Pahlavi help unite the Iranian opposition? A hashtag is suggesting so». Atlantic Council (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۱.
  9. "Manoto TV choses Eutelsat 7B for HD broadcast". Broadband TV News. June 16, 2016. Retrieved September 16, 2018.
  10. لندن، کیهان. «در جستجوی یک رؤیا برای «من و تو»؛ یک تلویزیون ملی و محبوب و خاطره‌انگیز…». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  11. «مدیران من و تو». مشرق نیوز. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  12. «کیوان عباسی و مرجان عباسی». هاب گرام. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  13. «پشت پرده تلویزیون «من و تو»». تابناک. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  14. «آخرین گزارش مالی شرکت "شبکه تلویزیونی مرجان" یا Marjan Television Network Limited مالک کانال تلویزیونی "من و تو"». ژورنال ایرانیان کانادا. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  15. «مدیر شبکه من و تو». ایمیج نودی. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  16. «Privacy Policy - Marjan Television Network Limited». manototv. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  17. Naficy, Hamid (2012-11-06). A Social History of Iranian Cinema, Volume 4. Durham, NC: Duke University Press. p. 299. ISBN 978-0-8223-4878-8.
  18. https://m.facebook.com › manototv Manoto TV - Home | Facebook
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ «عوامل مؤثر بر تماشای شبکهٔ ماهواره‌ای «من‌وتو» توسط جوانان». پرتال جامع علوم انسانی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۳.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ ۲۰٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام ft وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  21. «Generous Investors Behind Manoto TV Have Lost 92 Million Pounds - IC Journal» (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۱۱-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۱.
  22. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  23. "Senior diplomat: Manoto TV funded by Iranians' looted wealth". Tehran Times (به انگلیسی). 2019-11-19. Retrieved 2021-10-01.
  24. "London TV channel dips a toe into Iran culture war" (به انگلیسی). 2012-04-18. Retrieved 2021-10-01.
  25. Kepel, G. (2021). Chapitre II. L’enjeu planétaire de la bataille du Levant. Dans: , G. Kepel, Sortir du chaos: Les crises en Méditerranée et au Moyen-Orient (pp. 385-453). Paris: Gallimard.
  26. Saeed Kamali Dehghan (۲ اکتبر ۲۰۱۸). «Ofcom examining TV network over interview praising attack in Iran». Guardian.
  27. ««من‌وتو» چه کاری می‌کند که صدا و سیما نمی‌کند؟». ایسنا. ۲۰۲۰-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۳.
  28. Matani and Hassanpour.
  29. نصراللهی و سلطانی‌پور.
  30. تربتی و نصیریان.
  31. آقاسی، شبابی و صفوی.
  32. Ghavam Zadeh and Mozaffari.
  33. "UK-based TV stations Iran Intl, Manoto 'most popular' among Iranians: Survey". Al Arabiya English (به انگلیسی). 2021-04-05. Retrieved 2021-10-01.
  34. "Manoto TV choses EUTELSAT 7B satellite for exclusive broadcasting in High Definition". Mynewsdesk. Archived from the original on June 25, 2018. Retrieved September 16, 2018.
  35. «راه‌های تماشای شبکهٔ من‌وتو». من‌وتو. دریافت‌شده در ۲۵ آوریل ۲۰۲۱.
  36. «تلویزیون من و تو - ManotoTV». من‌وتو. دریافت‌شده در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸.
  37. «تلویزیون منوتو از احتمال تعطیلی خود در پایان ژانویه ۲۰۲۴ خبر داد». رادیوفردا. ۲۲ آبان ۱۴۰۲.
  38. «شبکه تلویزیونی منوتو در پستی در اینستاگرام از احتمال پایان کار خود خبر داد». ایران‌اینترنشنال. ۲۲ آبان ۱۴۰۲.
  39. «Farsnews.ir». خبرگزاری فارس. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  40. «غروب تلویزیون «من و تو» با «امید» طلوعی دیگر». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۱-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۱.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Marjan Television Network». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ مه ۲۰۱۷.

منابع

پیوند به بیرون