باز کردن منو اصلی

تغییرات

جز
اصلاح متن با استفاده از AWB
|online chan 3 = [[تلویزیون پروتکل اینترنت]]
}}
 
 
'''الجزیره''' نام شبکه تلویزیونی خبری ماهواره‌ای است که مرکز آن در شهر [[دوحه]] در کشور [[قطر]] قرار دارد. این شبکه با پخش فیلم‌های سخنرانی [[اسامه بن‌لادن]]، پس از [[واقعه تروریستی یازده سپتامبر]] برای اولین بار در غرب به شهرت رسید. شبکه الجزیره از سال [[۲۰۰۶ (میلادی)]] پخش برنامه‌های خود به [[زبان انگلیسی]] را آغاز کرد.
 
الجزیره کانالهای متعدد خاص تلویزیونی را علاوه بر کانال اخبار بکار گرفته‌است. این کانالها شامل، یک کانال [[انگلیسی زبان|زبان انگلیسی]]، کانال مستند الجزیره، کانال ورزشی الجزیره، یک کانال عمومی ورزشی به زبان عربی، پخش زنده الجزیره، که همایش‌ها را در زمان واقعی خود بدون هیچ‌گونه ویرایش یا اعمال نظر پخش می‌کند، و نیز یک [[کانال تلویزیونی]] برای کودکان می‌باشد. تولیدات آتی اعلام شده آن عبارتند از الجزیره به [[زبان اردو]] که عمدتاً" نیازهای رسانه‌ای مردم [[جنوب آسیا]] را برآورده می‌سازد همچنین این شبکه در نظر دارد در صورت امکان کانال‌های موسیقی و یک روزنامه بین‌المللی نیز [[راه اندازی]] نماید.
علاوه بر کانال‌های تلویزیونی خود، الجزیره بر روی وب‌گاه‌های شبکه عربی و شبکه انگلیسی نیز کار می‌کند.
 
== تاریخچه ==
الجزیره مدعی است که تنها [[ایستگاه تلویزیونی]] غیروابسته از لحاظ سیاسی، در خاورمیانه می‌باشد. آن هم اکنون با داشتن مخاطبانی در حدود ۵۰ میلیون بیننده در سراسر جهان با شبکه [[بی بی سی]] رقابت می‌کند. الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار [[ایالات متحده|آمریکا]] از [[امرای قطر|امیر قطر]] آغاز نمود. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال ۲۰۰۱ به خودکفایی برسد، اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام گردید، [[امیر قطر]] با ادامه اعطای یارانه بر مبنای سالانه ۳۰ میلیون [[دلار آمریکا]]، در سال ۲۰۰۴ موافقت نمود.<ref>[http://www.washtimes.com/commentary/20040506-085117-7996r.htm Washington Times - Tutwiler's mission impossible<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> بر طبق گزارش آرنود دو برچگریو.
دیگر منابع اصلی تامین درآمد عبارتند از پخش آگهی، هزینه‌های اشتراک شبکه، پخش معاملات بین شرکتهای دیگر و فروش تولیدات پخش . بر طبق گزارش "پراودا "
''<ref>[http://english.pravda.ru/main/2001/12/11/23390.html Dmitry Litvinovich: <font color=#e۰۰۰۰۰>Al-Jazeera VS. CNN</font> - Pravda.Ru<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> " الجزیره ۲۰٬۰۰۰دلار به ازای هر دقیقه سخنرانی بن لادن دریافت می‌نمود. در سال ، ۲۰۰۰، ٪۴۰ کل درآمدهای این ایستگاه تلویزونی را پخش آگهی‌ها تشکیل داده‌است. <ref>[http://cms.mit.edu/mit3/papers/byrd.pdf Theresse Kaori Kawarabayashi<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
این کانال پخش برنامه خود را از اواخر سال ۱۹۹۶ آغاز نمود. در آوریل همان سال، شبکه تلویزیونی سرویس جهانی بی بی سی به [[زبان عربی]] با تقاضاهی [[سانسور]] از سوی دولت [[عربستان سعودی|عربستان]] مواجه شد، و پس از دو سال فعالیت، آن شبکه تعطیل شد. تعدادی از گروه سابق کارمندان سرویس جهانی بی بی سی به الجزیره پیوستند.
در آغاز، الجزیره کوشید تا به وسیله عرضه دیدگاه‌های متضاد در ارتباط با برخی از دولتهای کشورهای حوزه [[خلیج فارس]] از جمله [[عربستان سعودی]]، [[بحرین]] و [[قطر]]؛ و نیز رابطه [[سوریه]] با [[لبنان]]؛ و [[قوه قضائیه]] [[مصر]] موجب جذب بیشتر بینندگان خود شود. برنامه مستند نمایش لحظه به لحظه [[جنگ داخلی لبنان]] در سالهای ۲۰۰۱-۲۰۰۰ موجب جهش نرخ بینندگان این شبکه گردید. اما، این مسئله واقع نگردید تا این که در اواخر سال ۲۰۰۱ الجزیره زمانی که سخنرانی ویدئویی رهبران [[القاعده]] را پخش نمود، به شهرت جهانی دست یافت.
== الجزیره خارج از خاور میانه ==
در ۴ ژولای، ۲۰۰۵، الجزیره بطور رسمی برنامه‌های خود را برای تأسیس یک سرویس ماهواره‌ای جدید به زمان انگلیسی تحت عنوان الجزیره بین‌المللی، اعلام نمود. <ref>[http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/07/04/aljazeera.spread.ap/]</ref>{{پیوند مرده}}
الجزیره درتلاشی جهت اقدامی بلند مدت در نظر دارد اخباری را درباره جهان عرب، به خصوص [[اسرائیل]]، از چشم‌انداز خاورمیانه‌ای آن تهیه نماید. این [[کانال جدید]] در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶، تحت عنوان [[الجزیره انگلیسی]] آغاز به کار نمود و مراکز پخشی در دوحه (مقرها و مرکز پخش فعلی الجزیره)، [[آتن]]، [[بوینس آیرس]]، [[لندن]]، [[کوآلالامپور]] و [[واشینگتون]] [[دی سی]] دارد. این کانال ۲۴ ساعته، در ۷ روز هفته اخبار را طی ۱۲ ساعت از دوحه و چهار ساعت از هریک از مراکز لندن، کوآلالامپور، و واشینگتون دی سی پخش کرده‌است.
در سپتامبر ۲۰۰۵، جاش روشینگ به کانال بین‌المللی الجزیره ملحق گردید. او یک مامور مطبوعاتی برای ستاد مرکزی آمریکا طی حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، و در برنامه مستند " اتاق کنترل"نقش آفرینی نموده‌است. روشینگ در دفتر واشینگتون دی سی کار خواهد کرد. او اظهار می‌کند که " در زمانی که رسانه‌های آمریکا این چنین ملی شده‌اند، من خیلی مشتاق هستم که به سازمانی ملحق شوم که واقعاً" می‌خواهد یک منبع اطلاعاتی جهانی باشد...'' <ref>[http://www.ameinfo.com/68321.html Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International | Appointments<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
ورونیکا پدروسا، مجری خبری کانالهای سی ان ان و بی بی سی و [[روزنامه نگار]] برنده جایزه (روزنامه نگاری) و [[دیوید فراست (مجری )|دیوید فراست]]، مجری کهنه کار بریتانیایی نیز به این گروه پیوسته‌اند و درکنار آنها [[رضوان خان]]، مجری خبری سابق سی ان ان که اخیراً" میزبان برنامه نمایش گفتمان سی ان ان در [[(تلویزیون) Q&A|Q&A]] بوده، تولید کننده برنامه سی ان ان جیمز رایت، کییران بیکر، سردبیر و تولید کننده سابق سی ان ان که اخیراً" مدیر کل، شرکت ارتباطات و عمومی برای ICANN بوده، از جمله این افراد می‌باشند.
 
در ۲ دسامبر ۲۰۰۵، استفان کوول، مجری ماهر در شبکه جهانی بی بی سی و ارائه کننده برنامه کلیک آنلاین، اعلام کرد که به الجزیره بین‌المللی می‌پیوندد.
 
== بینندگان ==
این یک عقیده در سطح بین‌المللی است که به ساکنان جهان عرب، اطلاعات محدودی از حکومت‌ها و رسانه‌هایشان دریافت می‌کنند، و آنچه هم که منتقل می‌شود به سوی دیدگاه‌های دولت‌هایشان تمایل دارد. بسیاری از مردم به عنوان یک منبع قابل اعتمادتر اطلاعاتی به دولت و کانال‌های خارجی توجه می‌کنند.
 
بطور فزاینده‌ای، مصاحبه‌های انحصاری الجزیره و پخش برنامه‌های دیگر آن در شبکه‌های [[آمریکایی|ایالات متحده]]، [[بریتانیای کبیر|انگلستان]] و دیگر کانالهای رسانه‌های غربی همچون [[سی ان ان]] و [[بی بی سی]] مجدداً" پخش می‌شود. در ژانویه ۲۰۰۳، بی بی سی اعلام کرد که برای سهیم بودن در امکانات و اطلاعات، و از جمله پخش اخبار، با شبکه الجزیره توافق نامه‌ای امضاء نموده‌است. هم اکنون الجزیره به عنوان یک شبکه رسانه‌ای عمده جریان اصلی محسوب می‌شود، اما بیش از همه شبکه‌ها جنبه جدال آمیز دارد. در ایالات متحده، پخش ویدئویی از شبکه عمدتاً" به نمایش ویدئویی بخشهایی از (عملیات ) گروگانگیری و گروگان‌ها محدود می‌شود.
== نقد و تقابل ==
یکی از انتقادهای ناصحیح اما بطور گسترده گزارش شده راجع به الجزیره، مربوط به نمایشهای ویدئویی از تروریستهای نقابداری بوده که در حال قطع کردن سر گروگانهای غربی می‌باشند. زمانی که این موارد در رسانه‌های معتبر گزارش می‌شود، الجزیره می‌کوشد تا خود را از این جریانها کنار بکشد. .<ref>http://www.guardian.co.uk/leaders/story/0,3604,1649144,00.html</ref>
این ادعا مجدداً" از سوی [[فاکس نیوز]] در آمریکا در روز افتتاح سرویس انگلیسی الجزیره، در ۱۵ نوامبر۲۰۰۶ مطرح گردید. <ref> طی برنامه آنلاین فاکس نیوز در ساعت ET ۱۲:۳۰ </ref>
 
== از الجزایر ==
حکومت الجزایر در ۴ ژولای ۲۰۰۴، فعالیتهای گزارشگر الجزایری شبکه الجزیره را به حالت تعلیق درآورد. دلیل رسمی ارائه شده برای این امر آن بود که سازماندهی مجدد کار گزارشگران خارجی در دست اقدام بوده‌است. اما، [[گروه فشار]] بین‌المللی [[گزارشگران بدون مرز]] می‌گوید که این اقدام در واقع نوعی حرکت تلافی جویانه برای پخش گفتگوی هفته گذشته راجع به وضعیت سیاسی در الجزایر بوده‌است. همچنین، ادعا می‌شود که در شهرهای الجزایر بطور همزمان برق قطع شده تا مانع از مشاهده برنامه‌ای از سوی ساکنان آن شوند که یک سری از کشتارهای نظامیان الجزایری را نمایش می‌داده‌است.
 
== از بحرین ==
نبیل یعقوب الحامر [[وزیر اطلاعات]] بحرین، در تاریخ ۱۰ می۲۰۰۲، دستور ممنوعیت تهیه گزارش از(مسائل) داخلی کشور را برای گزارشگران الجزیره صادر نمود، با بیان این مطلب که این شبکه به اسرائیل تمایل داشته وعلیه بحرین است. <ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/middle_east/1980191.stm BBC News | MIDDLE EAST | Bahrain bans Al Jazeera TV<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
پس از بهبود مناسبات بین بحرین و قطر در سال ۲۰۰۴، گزارشگران الجزیره به بحرین بازگشتند.
 
 
دولت ایران در سال ۱۳۸۴ و در اعتراض به محتوای سلسله گزارش‌های الجزیره از مناطق عرب نشین خوزستان، دفتر این شبکه را در تهران تعطیل و عباس ناصر خبرنگار لبنانی آن را از ایران اخراج کرد اما در تیرماه ۱۳۸۵ فعالیت دفتر الجزیره در تهران از سر گرفته شد.
هم اکنون الجزیره نسبت به دیگر شبکه‌های خبری عربی، تحولات ایران را با نگاه مثبت پوشش می‌دهد. <ref name=autogenerated1>[http://www.asriran.com/fa/news/182090 عصر ایران]</ref>
 
== از اسپانیا ==
تیسیر علونی گزارشگری بود که در ۵ سپتامبر، ۲۰۰۳ به اتهام پشتیبانی از اعضای القاعده در اسپانیا دستگیر شد. بالتازار گارزون قاضی بود که حکم دستگیری وی را صادر کرده بود و علونی را بدون قید ضمانت به مدت نامعلومی حبس محکوم نمود. با این وجود وی به دلیل مشکلات سلامتی اش چند هفته بعد آزاد شد، اما از آن کشور ممنوع‌الخروج گردید.
در ۱۹ سپتامبر، پیش از صدور حکم مورد انتظار، یک دادگاه اسپانیایی حکم جلب علونی را صادر نمود. علونی از دادگاه اجازه خواست تا برای حضور در مراسم تشییع مادرش و دیدار با خانواده اش به سوریه برود، اما، مقامات (قضائی) درخواست وی را رد کرده و دستور دادند به زندان برگردد.
اما او از خود دفاع نمود که وی در برابر کلیه اتهاماتی که به وی نسبت داده‌اند، مقصر نیست. علونی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به اتهام [[واسطه گری]] مالی برای القاعده به ۷ سال زندان محکوم شد. علونی تصریح نمود که او پس از حمله ۱۱ سپتامبردرایالات متحده، فقط با [[اسامه بن لادن]] مصاحبه کرده‌است. <ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/127CA659-BC10-4E1C-9EB2-51744C2197D7.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
تعدادی از سازمانهای خصوصی و بین‌المللی این دستگیری را محکوم نموده و درخواست کردند که دادگاه اسپانیایی، تیسیر علونی را آزاد کند. وبسایتهایی همچون : آزادی تیسیر علونی [http://www.freetayseer.com/ Free Taysir Allouni] و هم آوا با علونی
[http://www.alonysolidarity.net Alony Solidarity] در حمایت از علونی ایجاد گردیدند.
 
== از ایالات متحده ==
در سال ۱۹۹۹، توماس ال فریدمن، گزارشگر [[نیویورک تایمز]]، الجزیره را " آزاد ترین، و فراگیرترین شبکه تلویزیونی قابل مشاهده در [[جهان عرب]] " دانست.<ref name="ref۲">{{
مجله|نویسنده =Friedman, Thomas L.|عنوان= ژورنال پدران و پسران |مجله=[[نیویورک تایمز]]|تاریخ=۱۲ February ۱۹۹۹|مجلد=|شماره=|صفحات=A۲۷|url=}}</ref>
این شبکه اولین توجهات فراگیررا در غرب در پی حملات ۱۱ سپتامبر، ۲۰۰۱ به خود جلب نمود، زمانی که تصاویری ویدئویی را پخش نمودند که در آنها اسامه بن لادن و سلیمان ابوغیث از این حملات دفاع نموده و از آن پشتیبانی نمودند. این سبب شد که دولت ایالات متحده از الجزیره به خاطر آن که در تبلیغات خود طرف تروریستها را گرفته، انتقاد نماید. الجزیره در پاسخ اظهار نمود که آن عمل صرفاً" ارائه اطلاعات موجود بدون هیچگونه اظهار نظر بوده، و در واقع کانالهای تلویزیونی متعددی بعدها از این رویه با پخش بخشهایی از این نوارهای ویدئویی پیروی کردند.
 
در ۲۵ مارس ۲۰۰۳، دو نفر از گزارشگرانی که [[بازار سهام]] آمریکا پوشش خبری می‌دادند، اعتبارنامه‌هایشان لغو گردید. رای پلچیا رئیس بازار سهام نیویورک NYSE ادعا نمود که به " دلایل امنیتی " و آن که بازار مزبور تصمیم گرفته بود تنها به شبکه‌هایی امکان دسترسی به بازار را بدهد که بر روی " پوشش مسئولانه حرفه‌ای " تمرکز دارند، چنین اقدامی صورت گرفته‌است. او هرگونه ارتباط لغو این اعتبارنامه‌ها را با موضوع پوشش خبری [[جنگ عراق]] در شبکه مزبور، انکار نمود. .<ref>http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\12018.htm</ref>
 
با این وجود نحوه پوشش الجزیره از اعتراضات مردمی در بحرین کشور همسایه قطر و محل استقرار این رسانه با انتقادات بسیاری همراه بود.
این شبکه همچنین متهم است که تحولات منفی در قطر مانند سلب تابعیت از شماری از مردم این کشور از قبیله آل غفران را به اتهام تلاش برای کودتا را پوشش نداده است. <ref name=autogenerated1/>
 
== از دولت ایالات متحده ==
با این که پیش از واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، دولت آمریکا الجزیره را به دلیل نقش خود به عنوان یک مجموعه رسانه‌ای مستقل در خاورمیانه مورد تمجید قرار داده بود، اما از این پس، سخنگویان دولت آمریکا اغلب اظهار کرده‌اند که بر این باورند پوشش خبری الجزیره دارای یک نوع تمایل قوی ضد آمریکائی است. در سال ۲۰۰۴، ایستگاه ماهواره تلویزیونی عربی زبان الحره با سرمایه گذاری دولت آمریکا راه اندازی شد.
 
در ۳۰ژانویه ۲۰۰۵، "نیویورک تایمز" گزارش نمود که دولت قطر تحت فشار دستگاه (حکومتی) [[جورج دبلیو بوش|بوش]]، در نظر دارد به سرعت این ایستگاه خبری را بفروشد. .<ref>[http://www.nytimes.com/2005/01/30/international/middleeast/30jazeera.html The New York Times> International> Middle East> Under Pressure, Qatar May Sell Jazeera Station<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
همچنین در آستانه جنگ، پنتاگون در آمریکا گروه رندون را برای هدف قرار دادن و احتمالاً" تنبیه گزارشگران الجزیره به خدمت گرفت که در آنجا باقی نمانده بودند.
.<ref>[http://www.rollingstone.com/politics/story/_/id/8798997 The Man Who Sold the War : Rolling Stone<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در ۸ آوریل ۲۰۰۳، دفتر الجزیره در بغداد از سوی نیروهای آمریکا مورد حمله قرار گرفت، که به کشته شدن طارق ایوب گزارشگر و مجروح شدن افراد دیگر انجامید، با وجود آن که پیش از وقوع حادثه از طریق هماهنگیهای دقیق دفتر مزبور به آمریکا راجع به این مسئله اطلاع داده شده بود. همینطور، در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۱، طی حمله خود به افغانستان و نیز پس از اطلاع از مکان آن، آمریکا به دفتر الجزیره در افغانستان حمله موشکی نمود. فیلمبردار الجزیره، تبعه سودانی، سامی الحاج از آغاز سال ۲۰۰۲ توسط نیروهای آمریکایی در [[تنگه گوانتانامو، کوبا|تنگه گوانتانامو]]، کوبا به زندان افتاد. در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۵، وکیل سامی الحاج، کلایو استافورد اسمیت، گزارش نمود که طی ۱۲۵ دفعه مصاحبه از مجموع ۱۳۰مورد، مسئولین آمریکایی از سامی پرسیده‌اند که آیا الجزیره نماینده القاعده‌است. دلایل دیگر دستگیری وی نامعلوم است، اما اظهارات مقامات آمریکایی در مورد این زندانیان حاکی از آن است که آنها تهدیدهایی برای امنیت محسوب می‌شوند.
 
در ماه می۲۰۰۳، [[سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا]] CIA در داخل کنگره ملی عراق اسنادی را منتشر ساختند که بطور ضمنی نشان می‌داد که [[جاسوس|جاسوسان عراقی]] در الجزیره نفوذ کرده‌اند، و و از سوی برخی مقامات عراقی این موضوع بخشی از تلاش تبلیغاتی آنها محسوب می‌شد. براساس گزارش [[ساندی تایمز (بریتانیا)|ساندی تایمز]]، از سوی یک مقام اجرائی الجزیره جاسوسان مورد ادعا دارای نقش بسیار اندکی بوده‌اند و هیچگونه دخالتی در تصمیمات سردبیر آن نداشته‌اند.
 
در۲۳ سپتامبر۲۰۰۳، عراق الجزیره (و العربیه) را به مدت دو هفته از تهیه گزارش از فعالیتهای رسمی دولت معلق نمود زیرا که آن مجمع به عنوان پشتیبان حملات اخیر به اعضای خود و نیروهای ائتلافی اشغالگر معرفی شده بود. این اقدام پس از بیان اظهاراتی از سوی عراقیهایی انجام گرفت که اعلام نموده بودند این کانال موجب تحریک خشونت ضد اشغالگری ( با مبالغه کردن اظهارات رهبران مقاومت عراق)، افزایش تنشهای نژادی و قومی، و پشتیبانی از مقاومت شده‌است.
 
طی سال۲۰۰۴، الجزیره نوارهای متعدد ویدئویی را از قربانیان ربوده شده‌ای پخش کرد که به (دفتر) شبکه ارسال شده بود. این نوارهای ویدئویی پس از ربودن گروگان، توسط آن گروه‌ها [[فیلم برداری]] شده بود. این گروگانها در حالی که خوهان آزادی خود بودند، اغلب باچشمان بسته نشان داده می‌شدند. آنها معمولاً" مجبور بودند که متنهایی را که قبلاً" توسط ربایندگان تهیه شده بود، بخوانند. الجزیره در تلاش برای آزادی قربانیان ربوده شده، از مقامات کشورهای موطن این قربانیان کمک تقاضا می‌نمود. این مسئله شامل پخش درخواستهای اعضای خانواده و مسئولین دولتی نیز می‌شد. برخلاف برخی از ادعاها، از جمله اظهارات مکرر گزارش شده [[دونالد رامسفلد]] در ۴ ژوئن ۲۰۰۵، الجزیره هرگز تاکنون منظره‌های [[قطع سر|سربریدن]] (آنها) را که اغلب در وبسایتهای اینترنتی نمایش داده شده، پخش نکرده‌است. .<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/EA0C6319-1BAA-42ED-94D0-AEF9B7B91725.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
 
== زبان انگلیسی ==
این ایستگاه نسخه [http://english.aljazeera.net زبان انگلیسی شبکه الجزیره] است که خط آنلاین آن در مارس ۲۰۰۳ تاسیس گردید. پخش برنامه‌های انگلیسی آن از طریق ماهواره در نوامبر ۲۰۰۶ آغاز شد.
 
== حملات هکرها ==
 
== پشتیبان شبکه ==
این سایت به کرات، طبق نظر خود آن با فشار سیاسی، مجبور به تغییر دادن [[میزبان شبکه|پشتیبان میزبانی شبکه]] شده‌است. در ابتدا سایت انگلیسی زبان آن از طریق [[دیتاپایپ|دیتاپایپآمریکایی]] پشتیبانی می‌شد که هشدار داد به زودی از فناوری‌های آکامای استفاده خواهند کرد. <ref>http://www.theregister.co.uk/2003/04/07/al_jazeera_and_the_net/</ref> آنها سپس به شاخه فرانسوی ناولینک تغییر مکان دادند، و سپس به سرویس شبکه جهانی AT&T پیوستند.
 
== فیلم‌های مستند ==
 
== جوایز ==
در نوامبر۲۰۰۵، به دلیل " شهامت در غلبه بر سانسور کردن و کمک به تبادل آزاد اطلاعات در جهان عرب " از سوی (گروه) فهرست سانسور به دریافت جایزه نائل شد. <ref>[http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/1/free-speaking-voices-in-the-wilderness.shtml Indexonline.org - Indexonline and Periodicals Index<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
* در آوریل ۲۰۰۴، وبی اواردز، الجزیره را به عنوان یکی از پنج وبسایت بهتر جهان در کنار [[بی بی سی نیوز]]، ژئوگرافیک نشنال، راکت نیوز، و اسموکینگ گان معرفی نمود. بر طبق نظر تیفانی شالین، بنیانگذار وبی اواردز، این موجب تقابلی [با دیگر سازمانهای رسانه‌ای] می‌شود که " آن را به عنوان یک سایت ریسک پذیر احساس می‌کردند.".<ref>[http://www.webbyawards.com/press/article.php?id=2 Webby Awards<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در دسامبر ۱۹۹۹، صندوق [[ابن رشد]] (Averoes) برای [[آزادی اندیشه]] در برلین " جایزه ابن رشد " را در مورد رسانه‌ها و [[روزنامه نگاری]] در این سال به الجزیره اعطاء نمود.<ref>[http://www.ibn-rushd.org/prize99/pr99engl.htm Ibn Rushd Prize ۱۹۹۹<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
۶۷٬۲۶۲

ویرایش