باز کردن منو اصلی

تغییرات

جز
←‏جایگزینی با [[وپ:اشتباه|اشتباه‌یاب]]: ، آرنود دو برچگریو⟸آرنود دو برچگریو، ، افشین راتانزی⟸افشین راتانزی، ، ، جاش روشینگ⟸[[جاش روشی...
 
== تاریخچه ==
الجزیره مدعی است که تنها [[ایستگاه تلویزیونی]] غیروابسته از لحاظ سیاسی، در خاورمیانه می‌باشد. آن هم اکنون با داشتن مخاطبانی در حدود ۵۰ میلیون بیننده در سراسر جهان با شبکه [[بی بی سی]] رقابت می‌کند. الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار [[ایالات متحده|آمریکا]] از [[امرای قطر|امیر قطر]] آغاز نمود. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال ۲۰۰۱ به خودکفایی برسد، اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام گردید، [[امیر قطر]] با ادامه اعطای یارانه بر مبنای سالانه ۳۰ میلیون [[دلار آمریکا]]، در سال ۲۰۰۴ موافقت نمود.<ref>[http://www.washtimes.com/commentary/20040506-085117-7996r.htm Washington Times - Tutwiler's mission impossible<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> بر طبق گزارش [[آرنود دو برچگریو]].
دیگر منابع اصلی تامین درآمد عبارتند از پخش آگهی، هزینه‌های اشتراک شبکه، پخش معاملات بین شرکتهای دیگر و فروش تولیدات پخش . بر طبق گزارش "پراودا "
''<ref>[http://english.pravda.ru/main/2001/12/11/23390.html Dmitry Litvinovich: <font color=#e۰۰۰۰۰>Al-Jazeera VS. CNN</font> - Pravda.Ru<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> " الجزیره ۲۰٬۰۰۰دلار به ازای هر دقیقه سخنرانی بن لادن دریافت می‌نمود. در سال ، ۲۰۰۰، ٪۴۰ کل درآمدهای این ایستگاه تلویزیونی را پخش آگهی‌ها تشکیل داده‌است.<ref>[http://cms.mit.edu/mit3/papers/byrd.pdf Theresse Kaori Kawarabayashi<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
این کانال پخش برنامه خود را از اواخر سال ۱۹۹۶ آغاز نمود. در آوریل همان سال، شبکه تلویزیونی سرویس جهانی بی بی سی به [[زبان عربی]] با تقاضاهی [[سانسور]] از سوی دولت [[عربستان سعودی|عربستان]] مواجه شد، و پس از دو سال فعالیت، آن شبکه تعطیل شد. تعدادی از گروه سابق کارمندان سرویس جهانی بی بی سی به الجزیره پیوستند.
در آغاز، الجزیره کوشید تا به وسیله عرضه دیدگاه‌های متضاد در ارتباط با برخی از دولتهای کشورهای حوزه [[خلیج فارس]] از جمله [[عربستان سعودی]]، [[بحرین]] و [[قطر]]؛ و نیز رابطه [[سوریه]] با [[لبنان]]؛ و [[قوه قضائیه]] [[مصر]] موجب جذب بیشتر بینندگان خود شود. برنامه مستند نمایش لحظه به لحظه [[جنگ داخلی لبنان]] در سالهای ۲۰۰۱-۲۰۰۰ موجب جهش نرخ بینندگان این شبکه گردید. اما، این مسئله واقع نگردید تا این که در اواخر سال ۲۰۰۱ الجزیره زمانی که سخنرانی ویدئویی رهبران [[القاعده]] را پخش نمود، به شهرت جهانی دست یافت.
در سال ۲۰۰۳، این شبکه اولین روزنامه‌نگار انگلیسی زبان خود، [[افشین راتانزی،راتانزی]]، از برنامه امروز بی بی سی را که در قلب حوادث بریتانیا قرار داشت، درگیر ماجرا نمود زمانی که تصمیم [[تونی بلر]] آن شد که به صحنه [[حمله آمریکا به عراق]] بازگردد.
در پاسخ به الجزیره، گروهی از سرمایه‌گذاران سعودی به ایجاد (شبکه) [[العربیه]] در فصل اول سال ۲۰۰۳ مبادرت نمودند.
در ۴ ژولای، ۲۰۰۵، الجزیره بطور رسمی برنامه‌های خود را برای تأسیس یک سرویس ماهواره‌ای جدید به زمان انگلیسی تحت عنوان الجزیره بین‌المللی، اعلام نمود.<ref>[http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/07/04/aljazeera.spread.ap/]</ref>{{پیوند مرده}}
الجزیره درتلاشی جهت اقدامی بلند مدت در نظر دارد اخباری را درباره جهان عرب، به خصوص [[اسرائیل]]، از چشم‌انداز خاورمیانه‌ای آن تهیه نماید. این [[کانال جدید]] در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶، تحت عنوان [[الجزیره انگلیسی]] آغاز به کار نمود و مراکز پخشی در دوحه (مقرها و مرکز پخش فعلی الجزیره)، [[آتن]]، [[بوینس آیرس]]، [[لندن]]، [[کوالالامپور]] و [[واشینگتون]] [[دی سی]] دارد. این کانال ۲۴ ساعته، در ۷ روز هفته اخبار را طی ۱۲ ساعت از دوحه و چهار ساعت از هریک از مراکز لندن، کوالالامپور، و واشینگتون دی سی پخش کرده‌است.
در سپتامبر ۲۰۰۵، [[جاش روشینگ]] به کانال بین‌المللی الجزیره ملحق گردید. او یک مامور مطبوعاتی برای ستاد مرکزی آمریکا طی حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، و در برنامه مستند " اتاق کنترل"نقش آفرینی نموده‌است. روشینگ در دفتر واشینگتون دی سی کار خواهد کرد. او اظهار می‌کند که " در زمانی که رسانه‌های آمریکا این چنین ملی شده‌اند، من خیلی مشتاق هستم که به سازمانی ملحق شوم که واقعاً" می‌خواهد یک منبع اطلاعاتی جهانی باشد...'' <ref>[http://www.ameinfo.com/68321.html Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International | Appointments<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
ورونیکا پدروسا، مجری خبری کانالهای سی ان ان و بی بی سی و [[روزنامه نگار]] برنده جایزه (روزنامه نگاری) و [[دیوید فراست (مجری )|دیوید فراست]]، مجری کهنه کار بریتانیایی نیز به این گروه پیوسته‌اند و درکنار آنها [[رضوان خان]]، مجری خبری سابق سی ان ان که اخیراً" میزبان برنامه نمایش گفتمان سی ان ان در [[(تلویزیون) Q&A|Q&A]] بوده، تولید کننده برنامه سی ان ان جیمز رایت، [[کییران بیکر،بیکر]]، سردبیر و تولید کننده سابق سی ان ان که اخیراً" مدیر کل، شرکت ارتباطات و عمومی برای ICANN بوده، از جمله این افراد می‌باشند.
 
در ۲ دسامبر ۲۰۰۵، استفان کوول، مجری ماهر در شبکه جهانی بی بی سی و ارائه کننده برنامه کلیک آنلاین، اعلام کرد که به الجزیره بین‌المللی می‌پیوندد.
 
== کارکنان ==
رئیس‌ الجزیره، [[حمد بن ثامر آل ثانی]]، یکی از عموزادگانعموزاده‌های دور امیر قطر [[حمد بن خلیفه آل ثانی]] است.
اخیراً" الجزیره عملیات نوسازی را بر روی این شبکه انجام داده و شبکه‌ای را ایجاد نموده که شامل همه کانالهای مختلف دیگر می‌باشد. [[وداح خانفر،خانفر]]، مدیر عامل شبکه عربی به عنوان مدیر کل شبکه الجزیره منصوب گردید. او همچنان مدیر عامل شبکه عربی نیز هست. او توسط احمد شیخ، سردبیر، و امین جبله حمایت می‌شود.
[[مدیر عامل]] الجزیره انگلیسی نیجل پارسونز می‌باشد.
سردبیر وبسایت عربی [[عبدالعزیر المحمود،المحمود]]، و رئیس بخش ویرایش محمود داود هستند. این شبکه بیش از ۱۰۰ کارمند در بخش ویرایش دارد. سردبیر سایت زبان انگلیسی، [[راسل مریمن]] است که در اوت ۲۰۰۵ این مقام را بر عهده گرفته‌است. او جایگزین عمر بک شد که پس از خروج مدیر ویرایش شبکه، [[الیسون بالهاری،بالهاری]]، سرپرستی این سایت را برعهده گرفت. مسئولان سابق این بخش، خوآن تاکر و احمد شیخ بودند.
از جمله شخصیتهای سرشناس و ممتاز این شبکه میزبان برنامه گفتگوی " جهت مخالف " بوده فیصل القاسم است.
 
 
== از بحرین ==
[[نبیل یعقوب الحامر]] [[وزیر اطلاعات]] بحرین، در تاریخ ۱۰ می۲۰۰۲، دستور ممنوعیت تهیه گزارش از(مسائل) داخلی کشور را برای گزارشگران الجزیره صادر نمود، با بیان این مطلب که این شبکه به اسرائیل تمایل داشته و علیه بحرین است.<ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/middle_east/1980191.stm BBC News | MIDDLE EAST | Bahrain bans Al Jazeera TV<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
پس از بهبود مناسبات بین بحرین و قطر در سال ۲۰۰۴، گزارشگران الجزیره به بحرین بازگشتند.
 
 
== از اسپانیا ==
[[تیسیر علونی]] گزارشگری بود که در ۵ سپتامبر، ۲۰۰۳ به اتهام پشتیبانی از اعضای القاعده در اسپانیا دستگیر شد. بالتازار گارزون قاضی بود که حکم دستگیری وی را صادر کرده بود و علونی را بدون قید ضمانت به مدت نامعلومی حبس محکوم نمود. با این وجود وی به دلیل مشکلات سلامتی اش چند هفته بعد آزاد شد، اما از آن کشور ممنوع‌الخروج گردید.
در ۱۹ سپتامبر، پیش از صدور حکم مورد انتظار، یک دادگاه اسپانیایی حکم جلب علونی را صادر نمود. علونی از دادگاه اجازه خواست تا برای حضور در مراسم تشییع مادرش و دیدار با خانواده اش به سوریه برود، اما، مقامات (قضائی) درخواست وی را رد کرده و دستور دادند به زندان برگردد.
اما او از خود دفاع نمود که وی در برابر کلیه اتهاماتی که به وی نسبت داده‌اند، مقصر نیست. علونی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به اتهام [[واسطه گری]] مالی برای القاعده به ۷ سال زندان محکوم شد. علونی تصریح نمود که او پس از حمله ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده، فقط با [[اسامه بن لادن]] مصاحبه کرده‌است.<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/127CA659-BC10-4E1C-9EB2-51744C2197D7.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در سال ۱۹۹۹، توماس ال فریدمن، گزارشگر [[نیویورک تایمز]]، الجزیره را " آزاد ترین، و فراگیرترین شبکه تلویزیونی قابل مشاهده در [[جهان عرب]] " دانست.<ref name="ref۲">{{
مجله|نویسنده =Friedman, Thomas L.|عنوان= ژورنال پدران و پسران |مجله=[[نیویورک تایمز]]|تاریخ=۱۲ February ۱۹۹۹|مجلد=|شماره=|صفحات=A۲۷|url=}}</ref>
این شبکه اولین توجهات فراگیر را در غرب در پی حملات ۱۱ سپتامبر، ۲۰۰۱ به خود جلب نمود، زمانی که تصاویری ویدئویی را پخش نمودند که در آنها اسامه بن لادن و سلیمان ابوغیثابو غیث از این حملات دفاع نموده و از آن پشتیبانی نمودند. این سبب شد که دولت ایالات متحده از الجزیره به خاطر آن که در تبلیغات خود طرف تروریستها را گرفته، انتقاد نماید. الجزیره در پاسخ اظهار نمود که آن عمل صرفاً" ارائه اطلاعات موجود بدون هیچگونه اظهار نظر بوده، و در واقع کانالهای تلویزیونی متعددی بعدها از این رویه با پخش بخشهایی از این نوارهای ویدئویی پیروی کردند.
 
در ۲۵ مارس ۲۰۰۳، دو نفر از گزارشگرانی که [[بازار سهام]] آمریکا پوشش خبری می‌دادند، اعتبارنامه‌هایشان لغو گردید. [[رای پلچیا]] رئیس بازار سهام نیویورک NYSE ادعا نمود که به " دلایل امنیتی " و آن که بازار مزبور تصمیم گرفته بود تنها به شبکه‌هایی امکان دسترسی به بازار را بدهد که بر روی " پوشش مسئولانه حرفه‌ای " تمرکز دارند، چنین اقدامی صورت گرفته‌است. او هرگونه ارتباط لغو این اعتبارنامه‌ها را با موضوع پوشش خبری [[جنگ عراق]] در شبکه مزبور، انکار نمود. .<ref>http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\12018.htm</ref>
 
== الجزیره و بهار عربی ==
 
== الجزیره و عراق ==
در ۴ مارس ۲۰۰۳، طی زمانی درست پیش از حمله به عراق، بازار سهام نیویورک، الجزیره را (و نیز تعدادی از سازمانهای خبری دیگر که نامشان فاش نشده‌است) بطور نامحدودی ازحقاز حق مصاحبه تجاری اش با بیان " دغدغه‌های امنیتی" به عنوان دلیل رسمی آن، محروم نمود. این اقدام به سرعت توسط مسئولین بازار سهام نسداق مقابله به مثل شد.
طی جنگ عراق، الجزیره با همان محدودیتهای مربوط به تهیه گزارش و حرکتی که دیگر سازمانهای خبری همکار داشتند، مواجه گردید. علاوه بر این، تیسیر علونی، یکی از گزارشگران آن، از سوی [[وزارت اطلاعات]] عراق، از ورود به کشور منع شد، در حالی که دیار العمری، نیز از تهیه گزارش در عراق محروم شده بود (هردو تصمیم بعدها لغو گردید). در ۳۰ آوریل ۲۰۰۳، الجزیره [[روزنامه نگاران]] خود را با بیان این که دخالتهای غیرمنطقی از سوی مقامات عراقی صورت گرفته، از آن کشور خارج نمود.
همچنین در آستانه جنگ، پنتاگون در آمریکا گروه رندون را برای هدف قرار دادن و احتمالاً" تنبیه گزارشگران الجزیره به خدمت گرفت که در آنجا باقی نمانده بودند.
* در آوریل ۲۰۰۴، وبی اواردز، الجزیره را به عنوان یکی از پنج وبسایت بهتر جهان در کنار [[بی بی سی نیوز]]، جیوگرافیک نشنال، راکت نیوز، و اسموکینگ گان معرفی نمود. بر طبق نظر تیفانی شالین، بنیانگذار وبی اواردز، این موجب تقابلی [با دیگر سازمانهای رسانه‌ای] می‌شود که " آن را به عنوان یک سایت ریسک پذیر احساس می‌کردند.".<ref>[http://www.webbyawards.com/press/article.php?id=2 Webby Awards<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در دسامبر ۱۹۹۹، صندوق [[ابن رشد]] (Averoes) برای [[آزادی اندیشه]] در برلین " جایزه ابن رشد " را در مورد رسانه‌ها و [[روزنامه نگاری]] در این سال به الجزیره اعطاء نمود.<ref>[http://www.ibn-rushd.org/prize99/pr99engl.htm Ibn Rushd Prize ۱۹۹۹<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در سال ۲۰۰۴، الجزیره از سوی خوانندگان خود به عنوان پنجمین [[نشان تجاری]] نافذ پس از اپل کامپیوتر، گوگل، ایکیاآیکیا و استارباکس در [http://www.brandchannel.com براندچانل.کام]، مورد رای گیری قرار گرفت.<ref>[http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=248 brandchannel.com | Brand Rankings by Impact ۲۰۰۴ | Readers Choice Awards ۲۰۰۴ | Global Brands| brands | brand | branding news<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
 
== پانویس ==