باز کردن منو اصلی

تغییرات

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است.، ۱ سال پیش
جز
اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با استفاده از AWB
'''الجزیره''' نام شبکه تلویزیونی خبری ماهواره‌ای است که مرکز آن در شهر [[دوحه]] در کشور [[قطر]] قرار دارد. این شبکه با پخش فیلم‌های سخنرانی [[اسامه بن‌لادن]]، پس از [[واقعه تروریستی یازده سپتامبر]] برای اولین بار در غرب به شهرت رسید. شبکه الجزیره از سال [[۲۰۰۶ (میلادی)]] پخش برنامه‌های خود به [[زبان انگلیسی]] را آغاز کرد.
 
الجزیره کانالهایکانال‌های متعدد خاص تلویزیونی را علاوه بر کانال اخبار بکار گرفته‌است. این کانالهاکانال‌ها شامل، یک کانال [[انگلیسی زبان|زبان انگلیسی]]، کانال مستند الجزیره، کانال ورزشی الجزیره، یک کانال عمومی ورزشی به زبان عربی، پخش زنده الجزیره، که همایش‌ها را در زمان واقعی خود بدون هیچ‌گونه ویرایش یا اعمال نظر پخش می‌کند، و نیز یک [[کانال تلویزیونی]] برای کودکان می‌باشد. تولیدات آتی اعلام شده آن عبارتند از الجزیره به [[زبان اردو]] که عمدتاً نیازهای رسانه‌ای مردم [[جنوب آسیا]] را برآورده می‌سازد همچنین این شبکه در نظر دارد در صورت امکان کانال‌های موسیقی و یک روزنامه بین‌المللی نیز [[راه‌اندازی (پروژه)|راه‌اندازی]] نماید.
علاوه بر کانال‌های تلویزیونی خود، الجزیره بر روی وب‌گاه‌های شبکه عربی و شبکه انگلیسی نیز کار می‌کند.
 
== تاریخچه ==
الجزیره مدعی است که تنها [[ایستگاه تلویزیونی]] غیروابسته از لحاظ سیاسی، در خاورمیانه می‌باشد. آن هم اکنون با داشتن مخاطبانی در حدود ۵۰ میلیون بیننده در سراسر جهان با شبکه [[بی‌بی‌سی]] رقابت می‌کند. الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار [[ایالات متحده|آمریکا]] از [[امرای قطر|امیر قطر]] آغاز نمود. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال ۲۰۰۱ به خودکفایی برسد، اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام گردید، [[امیر قطر]] با ادامه اعطای یارانه بر مبنای سالانه ۳۰ میلیون [[دلار آمریکا]]، در سال ۲۰۰۴ موافقت نمود.<ref>[http://www.washtimes.com/commentary/20040506-085117-7996r.htm Washington Times - Tutwiler's mission impossible<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> بر طبق گزارش [[آرنود دو برچگریو]].
دیگر منابع اصلی تأمین درآمد عبارتند از پخش آگهی، هزینه‌های اشتراک شبکه، پخش معاملات بین شرکتهایشرکت‌های دیگر و فروش تولیدات پخش. بر طبق گزارش "پراودا "
''<ref>[http://english.pravda.ru/main/2001/12/11/23390.html Dmitry Litvinovich: <span style="color:#e00000;">Al-Jazeera VS. CNN</span> - Pravda.Ru<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> " الجزیره ۲۰٬۰۰۰دلار به ازای هر دقیقه سخنرانی بن لادن دریافت می‌نمود. در سال، ۲۰۰۰، ۴۰٪ کل درآمدهای این ایستگاه تلویزیونی را پخش آگهی‌ها تشکیل داده‌است.<ref>[http://cms.mit.edu/mit3/papers/byrd.pdf Theresse Kaori Kawarabayashi<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
این کانال پخش برنامه خود را از اواخر سال ۱۹۹۶ آغاز نمود. در آوریل همان سال، شبکه تلویزیونی سرویس جهانی بی‌بی‌سی به [[زبان عربی]] با تقاضاهی [[سانسور]] از سوی دولت [[عربستان سعودی|عربستان]] مواجه شد، و پس از دو سال فعالیت، آن شبکه تعطیل شد. تعدادی از گروه سابق کارمندان سرویس جهانی بی‌بی‌سی به الجزیره پیوستند.
الجزیره درتلاشی جهت اقدامی بلند مدت در نظر دارد اخباری را دربارهٔ جهان عرب، به خصوص [[اسرائیل]]، از چشم‌انداز خاورمیانه‌ای آن تهیه نماید. این [[کانال جدید]] در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶، تحت عنوان [[الجزیره انگلیسی]] آغاز به کار نمود و مراکز پخشی در دوحه (مقرها و مرکز پخش فعلی الجزیره)، [[آتن]]، [[بوینس آیرس]]، [[لندن]]، [[کوالالامپور]] و [[واشینگتن]] [[دی سی]] دارد. این کانال ۲۴ ساعته، در ۷ روز هفته اخبار را طی ۱۲ ساعت از دوحه و چهار ساعت از هریک از مراکز لندن، کوالالامپور، و واشینگتن، دی سی پخش کرده‌است.
در سپتامبر ۲۰۰۵، [[جاش روشینگ]] به کانال بین‌المللی الجزیره ملحق گردید. او یک مأمور مطبوعاتی برای ستاد مرکزی آمریکا طی حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، و در برنامه مستند «اتاق کنترل» نقش آفرینی نموده‌است. روشینگ در دفتر واشینگتن دی سی کار خواهد کرد. او اظهار می‌کند که «در زمانی که رسانه‌های آمریکا این چنین ملی شده‌اند، من خیلی مشتاق هستم که به سازمانی ملحق شوم که واقعاً» می‌خواهد یک منبع اطلاعاتی جهانی باشد…''<ref>[http://www.ameinfo.com/68321.html Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International | Appointments<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
ورونیکا پدروسا، مجری خبری کانالهایکانال‌های سی ان ان و بی‌بی‌سی و [[روزنامه‌نگار]] برنده جایزه (روزنامه‌نگاری) و [[دیوید فراست (مجری )|دیوید فراست]]، مجری کهنه کار بریتانیایی نیز به این گروه پیوسته‌اند و درکناردر آنهاکنار آن‌ها [[رضوان خان]]، مجری خبری سابق سی ان آن که اخیراً «میزبان برنامه نمایش گفتمان سی ان ان در [[(تلویزیون) Q&A|Q&A]] بوده، تولیدکننده برنامه سی ان ان جیمز رایت، [[کییران بیکر]]، سردبیر و تولیدکننده سابق سی ان آن که اخیراً» مدیر کل، شرکت ارتباطات و عمومی برای ICANN بوده، از جمله این افراد می‌باشند.
 
در ۲ دسامبر ۲۰۰۵، استفان کوول، مجری ماهر در شبکه جهانی بی‌بی‌سی و ارائه کنندهارائه‌کننده برنامه کلیک آنلاین، اعلام کرد که به الجزیره بین‌المللی می‌پیوندد.
.<ref>[http://media.guardian.co.uk/broadcast/story/0,7493,1656429,00.html BBC's 'Peter Pan' joins al-Jazeera | Media | MediaGuardian<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
این شبکه در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۶ اعلام کرد که دیوید مارش، گزارشگر سابق برنامه نایت لاین، همکار استودیو این کانال در واشینگتن می‌شود. او مقام خبری خود را به عنوان
در۶ فوریه ۲۰۰۶، اعلام شد که راجح عمر گزارشگر سابق بی‌بی‌سی میزبان یک سری برنامه‌های مستند خبری شبانگاهی و هفتگی تحت عنوان " شاهد " می‌شود.
.<ref>[http://www.timesonline.co.uk/article/0,,20029-2027561,00.html Farewell to the front line (for now) - Times Online<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
با وجود تأثیر و فراگیری فزاینده و جهانی الجزیره، برخی معتقدند که آنهاآن‌ها به عنوان یک منبع " رسانه‌ای دیگر " اذهانشان را تغییر داده‌اند.
.<ref>[http://www.tbsjournal.com/Iskandar.html TBS 15 Is Al Jazeera Alternative? Mainstreaming Alterity and Assimilating Discourses of Dissent by Adel Iskandar<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
 
این یک عقیده در سطح بین‌المللی است که به ساکنان جهان عرب، اطلاعات محدودی از حکومت‌ها و رسانه‌هایشان دریافت می‌کنند، و آنچه هم که منتقل می‌شود به سوی دیدگاه‌های دولت‌هایشان تمایل دارد. بسیاری از مردم به عنوان یک منبع قابل اعتمادتر اطلاعاتی به دولت و کانال‌های خارجی توجه می‌کنند.
 
بطور فزاینده‌ای، مصاحبه‌های انحصاری الجزیره و پخش برنامه‌های دیگر آن در شبکه‌های [[آمریکا|ایالات متحده]]، [[بریتانیای کبیر|انگلستان]] و دیگر کانالهایکانال‌های رسانه‌های غربی همچون [[سی ان ان]] و [[بی‌بی‌سی]] مجدداً «پخش می‌شود. در ژانویه ۲۰۰۳، بی‌بی‌سی اعلام کرد که برای سهیم بودن در امکانات و اطلاعات، و از جمله پخش اخبار، با شبکه الجزیره توافق نامه‌ای امضاء نموده‌است. هم اکنون الجزیره به عنوان یک شبکه رسانه‌ای عمده جریان اصلی محسوب می‌شود، اما بیش از همه شبکه‌ها جنبه جدال آمیزجدال‌آمیز دارد. در ایالات متحده، پخش ویدئویی از شبکه عمدتاً» به نمایش ویدئویی بخشهاییبخش‌هایی از (عملیات) گروگانگیری و گروگان‌ها محدود می‌شود.
پخش برنامه الجزیره در سراسر دنیا از طریق سیستم‌های مختلف ماهواره‌ای و تلویزیونی قابل دسترسی است.<ref>[http://www.allied-media.com/ARABTV/aljazeera/Coverage.htm Untitled Document<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
در [[ایالات متحده]] می‌توان از طریق اشتراک [[تلویزیون ماهواره‌ای]] به آن دسترسی پیدا نمود. الجزیره را به راحتی می‌توان از طریق دستگاه دریافت کنندهدریافت‌کننده DVB-S در اروپا، [[شمال آفریقا]]، و [[خاور میانه]] که بر روی ماهواره‌های سیس آسترا| آسترا و هات بیرد پخش شده، مشاهده نمود. در بریتانیا، از تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ نی توان این شبکه را از طریق کانال اسکای دریافت کرد.<ref>[http://media247.co.uk/skydigital/newsarchive/2006/09/al_jazeera_to_l.php Welcome to Sky Digi Online part of Media ۲۴۷<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
سرویس انگلیسی الجزیره بطور رسمی کار خود را از ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ GMT در ۱۵ نوامبر، ۲۰۰۶ آغاز نمود و برای تماشاچیان [[آمریکای شمالی]] بر کانال
[[اینتل ست]] ۵ آمریکا روی باند Ku، دریافتگر ماهواره‌ای ۱۶ (GHz ۹۹۹/۱۱) در فرمت DVB قابل دریافت است. این برنامه به سرویس دیجیتال اسکای بر روی کانال ۵۱۴ ارسال می‌شود.
سرویس شبکه‌ای الجزیره بدون هیچگونه حق اشتراکی در سراسر دنیا قابل دسترس است، اما بخشهایبخش‌های انگلیسی و عربی ظاهراً بطور بارزی با گزینشهای خود از اخبار و نظرات (موجود) ویرایش می‌شوند.
 
== کارکنان ==
رئیس‌الجزیره، [[حمد بن ثامر آل ثانی]]، یکی از عموزاده‌های دور امیر قطر [[حمد بن خلیفه آل ثانی]] است.
اخیراً الجزیره عملیات نوسازی را بر روی این شبکه انجام داده و شبکه‌ای را ایجاد نموده که شامل همه کانالهایکانال‌های مختلف دیگر می‌باشد. [[وداح خانفر]]، مدیر عامل شبکه عربی به عنوان مدیر کل شبکه الجزیره منصوب گردید. او همچنان مدیر عامل شبکه عربی نیز هست. او توسط احمد شیخ، سردبیر، و امین جبله حمایت می‌شود.
[[مدیر عامل]] الجزیره انگلیسی نیجل پارسونز می‌باشد.
سردبیر وبسایت عربی [[عبدالعزیر المحمود]]، و رئیس بخش ویرایش محمود داود هستند. این شبکه بیش از ۱۰۰ کارمند در بخش ویرایش دارد. سردبیر سایت زبان انگلیسی، [[راسل مریمن]] است که در اوت ۲۰۰۵ این مقام را بر عهده گرفته‌است. او جایگزین عمر بک شد که پس از خروج مدیر ویرایش شبکه، [[الیسون بالهاری]]، سرپرستی این سایت را برعهده گرفت. مسئولان سابق این بخش، خوآن تاکر و احمد شیخ بودند.
از جمله شخصیتهایشخصیت‌های سرشناس و ممتاز این شبکه میزبان برنامه گفتگوی " جهت مخالف " بوده فیصل القاسم است.
 
== نقد و تقابل ==
 
== از الجزایر ==
حکومت الجزایر در ۴ ژولای ۲۰۰۴، فعالیتهایفعالیت‌های گزارشگر الجزایری شبکه الجزیره را به حالت تعلیق درآورد. دلیل رسمی ارائه شده برای این امر آن بود که سازماندهی مجدد کار گزارشگران خارجی در دست اقدام بوده‌است. اما، [[گروه فشار]] بین‌المللی [[گزارشگران بدون مرز]] می‌گوید که این اقدام در واقع نوعی حرکت تلافی جویانه برای پخش گفتگوی هفته گذشته راجع به وضعیت سیاسی در الجزایر بوده‌است. همچنین، ادعا می‌شود که در شهرهای الجزایر بطور همزمانهم‌زمان برق قطع شده تا مانع از مشاهده برنامه‌ای از سوی ساکنان آن شوند که یک سری از کشتارهای نظامیان الجزایری را نمایش می‌داده‌است.
 
== از بحرین ==
در ۱۹ سپتامبر، پیش از صدور حکم مورد انتظار، یک دادگاه اسپانیایی حکم جلب علونی را صادر نمود. علونی از دادگاه اجازه خواست تا برای حضور در مراسم تشییع مادرش و دیدار با خانواده اش به سوریه برود، اما، مقامات (قضائی) درخواست وی را رد کرده و دستور دادند به زندان برگردد.
اما او از خود دفاع نمود که وی در برابر کلیه اتهاماتی که به وی نسبت داده‌اند، مقصر نیست. علونی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به اتهام [[واسطه گری]] مالی برای القاعده به ۷ سال زندان محکوم شد. علونی تصریح نمود که او پس از حمله ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده، فقط با [[اسامه بن لادن]] مصاحبه کرده‌است.<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/127CA659-BC10-4E1C-9EB2-51744C2197D7.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
تعدادی از سازمانهایسازمان‌های خصوصی و بین‌المللی این دستگیری را محکوم نموده و درخواست کردند که دادگاه اسپانیایی، تیسیر علونی را آزاد کند. وبسایتهایی همچون: آزادی تیسیر علونی [http://www.freetayseer.com/ Free Taysir Allouni] و هم آوا با علونی
[http://www.alonysolidarity.net/ Alony Solidarity] در حمایت از علونی ایجاد گردیدند.
 
== از ایالات متحده ==
در سال ۱۹۹۹، توماس ال فریدمن، گزارشگر [[نیویورک تایمز]]، الجزیره را " آزادترین، و فراگیرترین شبکه تلویزیونی قابل مشاهده در [[جهان عرب]] " دانست.<ref name="ref2">{{مجله|نویسنده =Friedman, Thomas L.|عنوان= ژورنال پدران و پسران |مجله=[[نیویورک تایمز]]|تاریخ=|مجلد=|شماره=|صفحات=A27|url=}}</ref>
این شبکه اولین توجهات فراگیر را در غرب در پی حملات ۱۱ سپتامبر، ۲۰۰۱ به خود جلب نمود، زمانی که تصاویری ویدئویی را پخش نمودند که در آنهاآن‌ها اسامه بن لادن و سلیمان ابو غیث از این حملات دفاع نموده و از آن پشتیبانی نمودند. این سبب شد که دولت ایالات متحده از الجزیره به خاطر آن که در تبلیغات خود طرف تروریستها را گرفته، انتقاد نماید. الجزیره در پاسخ اظهار نمود که آن عمل صرفاً ارائه اطلاعات موجود بدون هیچگونه اظهار نظر بوده، و در واقع کانالهایکانال‌های تلویزیونی متعددی بعدها از این رویه با پخش بخشهاییبخش‌هایی از این نوارهای ویدئویی پیروی کردند.
 
در ۲۵ مارس ۲۰۰۳، دو نفر از گزارشگرانی که [[بازار سهام]] آمریکا پوشش خبری می‌دادند، اعتبارنامه‌هایشان لغو گردید. [[رای پلچیا]] رئیس بازار سهام نیویورک NYSE ادعا نمود که به " دلایل امنیتی " و آن که بازار مزبور تصمیم گرفته بود تنها به شبکه‌هایی امکان دسترسی به بازار را بدهد که بر روی " پوشش مسئولانه حرفه‌ای " تمرکز دارند، چنین اقدامی صورت گرفته‌است. او هرگونه ارتباط لغو این اعتبارنامه‌ها را با موضوع پوشش خبری [[جنگ عراق]] در شبکه مزبور، انکار نمود. .<ref>http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\12018.htm</ref>
 
در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵، «نیویورک تایمز» گزارش نمود که دولت قطر تحت فشار دستگاه (حکومتی) [[جورج دبلیو بوش|بوش]]، در نظر دارد به سرعت این ایستگاه خبری را بفروشد. .<ref>[http://www.nytimes.com/2005/01/30/international/middleeast/30jazeera.html The New York Times> International> Middle East> Under Pressure, Qatar May Sell Jazeera Station<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵، مجله اغراق‌آمیز بریتانیایی «دیلی میرر» داستانی را منتشر نمود با این ادعا که یک یادداشت فاش شده سیاسی از شماره خیابان داون استریت بیان می‌کند که [[جورج دبلیو بوش]] [[رئیس جمهور آمریکا]] در نظر داشته مراکز الجزیره را در دوحه در آوریل ۲۰۰۴ بمب گذاریبمب‌گذاری کند، زمانی که (نظامیان) [[نیروی دریایی آمریکا]] حمله‌ای خشونت بار را به فلوجه هدایت می‌کردند. «برای بررسی جزئیات بیشتر، نگاه کنید به موضوع اصلی توافق نامه بمبتوافق‌نامه گذاریبمب‌گذاری در الجزیره.»
در پرتو این ادعا، الجزیره این پرسش را داشته که آیا در گذشته عمداً هم مورد هدف قرار گرفته‌است -؛ دفتر الجزیره در کابل در سال ۲۰۰۱ بمبگذاری شد و یک موشک هم به دفتر آن در بغداد اصابت نمود و طی حمله به عراق طارق یعقوب گزارشگر این شبکه کشته شده بود. با وجود این که هر دو حمله رخ داده بودند، الجزیره نسبت به فراهم ساختن مکانهایی جهت دفاتر شبکه در آمریکا اقدام نمود.
[[فیلم بردار]] الجزیره سامی الحاج در هنگام انتقال به افغانستان تحت عنوان یک «دشمن متخاصم» در دسامبر ۲۰۰۱ دستگیر شد، و هم اکنون بدون هیچگونه اتهامی در اردوگاه دلتا در [[خلیج گوانتانامو]] در حبس بسر می‌برد.
 
== الجزیره و عراق ==
در ۴ مارس ۲۰۰۳، طی زمانی درست پیش از حمله به عراق، بازار سهام نیویورک، الجزیره را (و نیز تعدادی از سازمانهایسازمان‌های خبری دیگر که نامشان فاش نشده‌است) بطور نامحدودی از حق مصاحبه تجاری اش با بیان «دغدغه‌های امنیتی» به عنوان دلیل رسمی آن، محروم نمود. این اقدام به سرعت توسط مسئولین بازار سهام نسداق مقابله به مثل شد.
طی جنگ عراق، الجزیره با همان محدودیتهای مربوط به تهیه گزارش و حرکتی که دیگر سازمانهایسازمان‌های خبری همکار داشتند، مواجه گردید. علاوه بر این، تیسیر علونی، یکی از گزارشگران آن، از سوی [[وزارت اطلاعات]] عراق، از ورود به کشور منع شد، در حالی که دیار العمری، نیز از تهیه گزارش در عراق محروم شده بود (هردو تصمیم بعدها لغو گردید). در ۳۰ آوریل ۲۰۰۳، الجزیره [[روزنامه نگارانروزنامه‌نگاران]] خود را با بیان این که دخالتهای غیرمنطقی از سوی مقامات عراقی صورت گرفته، از آن کشور خارج نمود.
همچنین در آستانه جنگ، پنتاگون در آمریکا گروه رندون را برای هدف قرار دادن و احتمالاً تنبیه گزارشگران الجزیره به خدمت گرفت که در آنجا باقی نمانده بودند.
.<ref>[http://www.rollingstone.com/politics/story/_/id/8798997 The Man Who Sold the War : Rolling Stone<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در ۸ آوریل ۲۰۰۳، دفتر الجزیره در بغداد از سوی نیروهای آمریکا مورد حمله قرار گرفت، که به کشته شدن طارق ایوب گزارشگر و مجروح شدن افراد دیگر انجامید، با وجود آن که پیش از وقوع حادثه از طریق هماهنگیهای دقیق دفتر مزبور به آمریکا راجع به این مسئله اطلاع داده شده بود. همین‌طور، در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۱، طی حمله خود به افغانستان و نیز پس از اطلاع از مکان آن، آمریکا به دفتر الجزیره در افغانستان حمله موشکی نمود. فیلمبردار الجزیره، تبعه سودانی، سامی الحاج از آغاز سال ۲۰۰۲ توسط نیروهای آمریکایی در [[تنگه گوانتانامو، کوبا|تنگه گوانتانامو]]، کوبا به زندان افتاد. در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۵، وکیل سامی الحاج، کلایو استافورد اسمیت، گزارش نمود که طی ۱۲۵ دفعه مصاحبه از مجموع ۱۳۰مورد، مسئولین آمریکایی از سامی پرسیده‌اند که آیا الجزیره نماینده القاعده‌است. دلایل دیگر دستگیری وی نامعلوم است، اما اظهارات مقامات آمریکایی در مورد این زندانیان حاکی از آن است که آنهاآن‌ها تهدیدهایی برای امنیت محسوب می‌شوند.
 
در ماه می۲۰۰۳، [[سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا]] CIA در داخل کنگره ملی عراق اسنادی را منتشر ساختند که بطور ضمنی نشان می‌داد که [[جاسوس|جاسوسان عراقی]] در الجزیره نفوذ کرده‌اند، و و از سوی برخی مقامات عراقی این موضوع بخشی از تلاش تبلیغاتی آنهاآن‌ها محسوب می‌شد. براساس گزارش [[ساندی تایمز (بریتانیا)|ساندی تایمز]]، از سوی یک مقام اجرائی الجزیره جاسوسان مورد ادعا دارای نقش بسیار اندکی بوده‌اند و هیچگونه دخالتی در تصمیمات سردبیر آن نداشته‌اند.
 
در۲۳ سپتامبر۲۰۰۳، عراق الجزیره (و العربیه) را به مدت دو هفته از تهیه گزارش از فعالیتهایفعالیت‌های رسمی دولت معلق نمود زیرا که آن مجمع به عنوان پشتیبان حملات اخیر به اعضای خود و نیروهای ائتلافی اشغالگر معرفی شده بود. این اقدام پس از بیان اظهاراتی از سوی عراقیهایی انجام گرفت که اعلام نموده بودند این کانال موجب تحریک خشونت ضد اشغالگری (با مبالغه کردن اظهارات رهبران مقاومت عراق)، افزایش تنشهای نژادی و قومی، و پشتیبانی از مقاومت شده‌است.
 
طی سال۲۰۰۴، الجزیره نوارهای متعدد ویدئویی را از قربانیان ربوده شده‌ای پخش کرد که به (دفتر) شبکه ارسال شده بود. این نوارهای ویدئویی پس از ربودن گروگان، توسط آن گروه‌ها [[فیلم برداری]] شده بود. این گروگانها در حالی که خوهان آزادی خود بودند، اغلب با چشمان بسته نشان داده می‌شدند. آنهاآن‌ها معمولاً «مجبور بودند که متنهایی را که قبلاً» توسط ربایندگان تهیه شده بود، بخوانند. الجزیره در تلاش برای آزادی قربانیان ربوده شده، از مقامات کشورهای موطن این قربانیان کمک تقاضا می‌نمود. این مسئله شامل پخش درخواستهای اعضای خانواده و مسئولین دولتی نیز می‌شد. برخلاف برخی از ادعاها، از جمله اظهارات مکرر گزارش شده [[دونالد رامسفلد]] در ۴ ژوئن ۲۰۰۵، الجزیره هرگز تاکنون منظره‌های [[قطع سر|سربریدن]] (آنها) را که اغلب در وبسایتهای اینترنتی نمایش داده شده، پخش نکرده‌است. .<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/EA0C6319-1BAA-42ED-94D0-AEF9B7B91725.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در۷ اوت ۲۰۰۴، دولت عراقی [[ایاد علاوی]]، دفتر الجزیره را در عراق با بیان این ادعا تعطیل نمود که این شبکه مسئول ارائه تصویری منفی از عراق بوده و این شبکه را به دامن زدن به خشونتهای ضد ائتلاف محکوم نمود. الجزیره اعلام کرد که به تهیه گزارش خود از داخل عراق ادامه می‌دهد. عکسهای خبری نشان می‌داد [[نیروهای نظامی]] آمریکا و عراق در نزدیک این دفتر با یکدیگر همکاری می‌کنند. .<ref>[http://abcnews.go.com/wire/World/ap20040807_595.html]</ref>{{پیوند مرده}}
در ابتدا این دفتر به مدت یک ماه بسته شد، و سپس بطور نامحدودی در سپتامبر ۲۰۰۴ تمدید شد، و دفاتر آن پلمب گردید.
 
== حملات هکرها ==
بلافاصله پس از تأسیس این کانال، سایت مورد حمله [[نقض کنندهنقض‌کننده امنیتی|هکرهایی]] قرار گرفت که حملات جلوگیری از ارائه سرویس را آغاز نموده و توجه ناظران این شبکه را با نمایش دادن [[پرچم ایالات متحده|پرچم آمریکا]] منحرف می‌کردند. در نوامبر۲۰۰۳، ژان ویلیام ریسین دوم، که به عنوان ژان بوفو نیز شناخته شده شده، به انجام ۱۰۰۰ ساعت خدمت به جامعه و ۲۰۰۰ دلار جریمه به خاطر ایجاد اختلالات در (شبکه) آنلاین محکوم گردید. اسناد دادگاه بیان می‌کرد که ریسین به عنوان یک کارمند الجزیره با دریافت کلمه عبور وارد سایت شبکه شد، سپس بینندگان را متوجه صفحه‌ای کرد که خود ایجاد کرده بود که در آن [[پرچم آمریکا]] همچون نقشه آمریکا به همراه یک شعار وطن دوستی، نمایش داده می‌شد. در ژوئن۲۰۰۳، ریسین به دلیل تقلب مخابراتی و مداخله غیرقانونی در مخبرات الکترونیک مقصر شناخته شد.
 
== پشتیبان شبکه ==
این سایت به کرات، طبق نظر خود آن با فشار سیاسی، مجبور به تغییر دادن [[میزبان شبکه|پشتیبان میزبانی شبکه]] شده‌است. در ابتدا سایت انگلیسی زبان آن از طریق [[دیتاپایپ]]آمریکایی پشتیبانی می‌شد که هشدار داد به زودی از فناوری‌های آکامای استفاده خواهند کرد.<ref>http://www.theregister.co.uk/2003/04/07/al_jazeera_and_the_net/</ref> آنهاآن‌ها سپس به شاخه فرانسوی ناولینک تغییر مکان دادند، و سپس به سرویس شبکه جهانی AT&T پیوستند.
 
== فیلم‌های مستند ==
پوشش خبری الجزیره در عراق [[نقطه تمرکز]] فیلم مستند «اتاق کنترل» بود که توسط [[تهیه‌کننده]] مصری-آمریکایی آن جهان نجیم، برنده جایزه ۲۰۰۴ فیلمهایفیلم‌های مستند شد. در ژولای۲۰۰۳، کانال BPS یک فیلم مستند به نام «منحصر به الجزیره» بر روی برنامه «(سری تلویزیونی) زاویه باز| زاویه باز» پخش نمود.<ref>[http://www.pbs.org/wnet/wideangle/shows/aljazeera/ Exclusive to al-Jazeera ~ Introduction | Wide Angle<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> فیلم مستند دیگر الجزیره، «الجزیره، ندای عرب برای آزادی یا عوام فریبی؟ سفر UNC» بود<ref>[http://www.unc.edu/~kindemg/aljazeera.html aljazeera<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> که دو ماه پس از واقعه حمله تروریستی۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ فیلم برداری شد.
 
== جوایز ==
در نوامبر۲۰۰۵، به دلیل " شهامت در غلبه بر سانسور کردن و کمک به تبادل آزاد اطلاعات در جهان عرب " از سوی (گروه) فهرست سانسور به دریافت جایزه نائل شد.<ref>[http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/1/free-speaking-voices-in-the-wilderness.shtml Indexonline.org - Indexonline and Periodicals Index<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
* در آوریل ۲۰۰۴، وبی اواردز، الجزیره را به عنوان یکی از پنج وبسایت بهتر جهان در کنار [[بی‌بی‌سی نیوز]]، جیوگرافیک نشنال، راکت نیوز، و اسموکینگ گان معرفی نمود. بر طبق نظر تیفانی شالین، بنیانگذار وبی اواردز، این موجب تقابلی [با دیگر سازمانهایسازمان‌های رسانه‌ای] می‌شود که «آن را به عنوان یک سایت ریسک پذیر احساس می‌کردند.».<ref>[http://www.webbyawards.com/press/article.php?id=2 Webby Awards<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در دسامبر ۱۹۹۹، صندوق [[ابن رشد]] (Averoes) برای [[آزادی اندیشه]] در برلین " جایزه ابن رشد " را در مورد رسانه‌ها و [[روزنامه‌نگاری]] در این سال به الجزیره اعطاء نمود.<ref>[http://www.ibn-rushd.org/prize99/pr99engl.htm Ibn Rushd Prize ۱۹۹۹<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در سال ۲۰۰۴، الجزیره از سوی خوانندگان خود به عنوان پنجمین [[نشان تجاری]] نافذ پس از اپل کامپیوتر، گوگل، آیکیا و استارباکس در [http://www.brandchannel.com/ براندچانل.کام]، مورد رای‌گیری قرار گرفت.<ref>[http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=248 brandchannel.com | Brand Rankings by Impact ۲۰۰۴ | Readers Choice Awards ۲۰۰۴ | Global Brands| brands | brand | branding news<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
۱۳۳٬۲۴۲

ویرایش