باز کردن منو اصلی

تغییرات

جز
اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
 
== نقد و تقابل ==
یکی از انتقادهای ناصحیح اما بطور گسترده گزارش شده راجع به الجزیره، مربوط به نمایشهای ویدئویی از تروریستهای نقابداری بوده که در حال قطع کردن سر گروگانهای غربی می‌باشند. زمانی که این موارد در رسانه‌های معتبر گزارش می‌شود، الجزیره می‌کوشد تا خود را از این جریانهاجریان‌ها کنار بکشد. .<ref>http://www.guardian.co.uk/leaders/story/0,3604,1649144,00.html</ref>
این ادعا مجدداً از سوی [[فاکس نیوز]] در آمریکا در روز افتتاح سرویس انگلیسی الجزیره، در ۱۵ نوامبر۲۰۰۶ مطرح گردید.<ref>طی برنامه آنلاین فاکس نیوز در ساعت ET 12:30</ref>
 
 
== الجزیره و ایران ==
دولت ایران در سال ۱۳۸۴ و در اعتراض به محتوای سلسله گزارش‌های الجزیره از مناطق عرب نشینعرب‌نشین خوزستان، دفتر این شبکه را در تهران تعطیل و عباس ناصر خبرنگار لبنانی آن را از ایران اخراج کرد اما در تیرماه ۱۳۸۵ فعالیت دفتر الجزیره در تهران از سر گرفته شد.
هم اکنون الجزیره نسبت به دیگر شبکه‌های خبری عربی، تحولات ایران را با نگاه مثبت پوشش می‌دهد.<ref name=autogenerated1>[http://www.asriran.com/fa/news/182090 عصر ایران]</ref>
 
در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵، «نیویورک تایمز» گزارش نمود که دولت قطر تحت فشار دستگاه (حکومتی) [[جورج دبلیو بوش|بوش]]، در نظر دارد به سرعت این ایستگاه خبری را بفروشد. .<ref>[http://www.nytimes.com/2005/01/30/international/middleeast/30jazeera.html The New York Times> International> Middle East> Under Pressure, Qatar May Sell Jazeera Station<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵، مجله اغراق‌آمیز بریتانیایی «دیلی میرر» داستانی را منتشر نمود با این ادعا که یک یادداشت فاش شده سیاسی از شماره خیابان داون استریت بیان می‌کند که [[جورج دبلیو بوش]] [[رئیس جمهور آمریکا]] در نظر داشته مراکز الجزیره را در دوحه در آوریل ۲۰۰۴ بمب‌گذاری کند، زمانی که (نظامیان) [[نیروی دریایی آمریکا]] حمله‌ای خشونت بار را به فلوجه هدایت می‌کردند. «برای بررسی جزئیات بیشتر، نگاه کنید به موضوع اصلی توافق‌نامه بمب‌گذاری در الجزیره.»
در پرتو این ادعا، الجزیره این پرسش را داشته که آیا در گذشته عمداً هم مورد هدف قرار گرفته‌است -؛ دفتر الجزیره در کابل در سال ۲۰۰۱ بمبگذاری شد و یک موشک هم به دفتر آن در بغداد اصابت نمود و طی حمله به عراق طارق یعقوب گزارشگر این شبکه کشته شده بود. با وجود این که هر دو حمله رخ داده بودند، الجزیره نسبت به فراهم ساختن مکانهاییمکان‌هایی جهت دفاتر شبکه در آمریکا اقدام نمود.
[[فیلم بردار]] الجزیره سامی الحاج در هنگام انتقال به افغانستان تحت عنوان یک «دشمن متخاصم» در دسامبر ۲۰۰۱ دستگیر شد، و هم‌اکنون بدون هیچگونه اتهامی در اردوگاه دلتا در [[خلیج گوانتانامو]] در حبس بسر می‌برد.
 
== الجزیره و عراق ==
در ۴ مارس ۲۰۰۳، طی زمانی درست پیش از حمله به عراق، بازار سهام نیویورک، الجزیره را (و نیز تعدادی از سازمان‌های خبری دیگر که نامشان فاش نشده‌است) بطور نامحدودی از حق مصاحبه تجاری اش با بیان «دغدغه‌های امنیتی» به عنوان دلیل رسمی آن، محروم نمود. این اقدام به سرعت توسط مسئولین بازار سهام نسداق مقابله به مثل شد.
طی جنگ عراق، الجزیره با همان محدودیتهایمحدودیت‌های مربوط به تهیه گزارش و حرکتی که دیگر سازمان‌های خبری همکار داشتند، مواجه گردید. علاوه بر این، تیسیر علونی، یکی از گزارشگران آن، از سوی [[وزارت اطلاعات]] عراق، از ورود به کشور منع شد، در حالی که دیار العمری، نیز از تهیه گزارش در عراق محروم شده بود (هردو تصمیم بعدها لغو گردید). در ۳۰ آوریل ۲۰۰۳، الجزیره [[روزنامه‌نگاران]] خود را با بیان این که دخالتهای غیرمنطقی از سوی مقامات عراقی صورت گرفته، از آن کشور خارج نمود.
همچنین در آستانه جنگ، پنتاگون در آمریکا گروه رندون را برای هدف قرار دادن و احتمالاً تنبیه گزارشگران الجزیره به خدمت گرفت که در آنجا باقی نمانده بودند.
.<ref>[http://www.rollingstone.com/politics/story/_/id/8798997 The Man Who Sold the War : Rolling Stone<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در ۸ آوریل ۲۰۰۳، دفتر الجزیره در بغداد از سوی نیروهای آمریکا مورد حمله قرار گرفت، که به کشته شدن طارق ایوب گزارشگر و مجروح شدن افراد دیگر انجامید، با وجود آن که پیش از وقوع حادثه از طریق هماهنگیهایهماهنگی‌های دقیق دفتر مزبور به آمریکا راجع به این مسئله اطلاع داده شده بود. همین‌طور، در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۱، طی حمله خود به افغانستان و نیز پس از اطلاع از مکان آن، آمریکا به دفتر الجزیره در افغانستان حمله موشکی نمود. فیلمبردار الجزیره، تبعه سودانی، سامی الحاج از آغاز سال ۲۰۰۲ توسط نیروهای آمریکایی در [[تنگه گوانتانامو، کوبا|تنگه گوانتانامو]]، کوبا به زندان افتاد. در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۵، وکیل سامی الحاج، کلایو استافورد اسمیت، گزارش نمود که طی ۱۲۵ دفعه مصاحبه از مجموع ۱۳۰مورد، مسئولین آمریکایی از سامی پرسیده‌اند که آیا الجزیره نماینده القاعده‌است. دلایل دیگر دستگیری وی نامعلوم است، اما اظهارات مقامات آمریکایی در مورد این زندانیان حاکی از آن است که آن‌ها تهدیدهایی برای امنیت محسوب می‌شوند.
 
در ماه می۲۰۰۳، [[سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا]] CIA در داخل کنگره ملی عراق اسنادی را منتشر ساختند که بطور ضمنی نشان می‌داد که [[جاسوس|جاسوسان عراقی]] در الجزیره نفوذ کرده‌اند، و و از سوی برخی مقامات عراقی این موضوع بخشی از تلاش تبلیغاتی آن‌ها محسوب می‌شد. براساس گزارش [[ساندی تایمز (بریتانیا)|ساندی تایمز]]، از سوی یک مقام اجرائی الجزیره جاسوسان مورد ادعا دارای نقش بسیار اندکی بوده‌اند و هیچگونه دخالتی در تصمیمات سردبیر آن نداشته‌اند.
 
در۲۳ سپتامبر۲۰۰۳، عراق الجزیره (و العربیه) را به مدت دو هفته از تهیه گزارش از فعالیت‌های رسمی دولت معلق نمود زیرا که آن مجمع به عنوان پشتیبان حملات اخیر به اعضای خود و نیروهای ائتلافی اشغالگر معرفی شده بود. این اقدام پس از بیان اظهاراتی از سوی عراقیهایی انجام گرفت که اعلام نموده بودند این کانال موجب تحریک خشونت ضد اشغالگری (با مبالغه کردن اظهارات رهبران مقاومت عراق)، افزایش تنشهایتنش‌های نژادی و قومی، و پشتیبانی از مقاومت شده‌است.
 
طی سال۲۰۰۴، الجزیره نوارهای متعدد ویدئویی را از قربانیان ربوده شده‌ای پخش کرد که به (دفتر) شبکه ارسال شده بود. این نوارهای ویدئویی پس از ربودن گروگان، توسط آن گروه‌ها [[فیلم برداری]] شده بود. این گروگانها در حالی که خوهان آزادی خود بودند، اغلب با چشمان بسته نشان داده می‌شدند. آن‌ها معمولاً «مجبور بودند که متنهایی را که قبلاً» توسط ربایندگان تهیه شده بود، بخوانند. الجزیره در تلاش برای آزادی قربانیان ربوده شده، از مقامات کشورهای موطن این قربانیان کمک تقاضا می‌نمود. این مسئله شامل پخش درخواستهای اعضای خانواده و مسئولین دولتی نیز می‌شد. برخلاف برخی از ادعاها، از جمله اظهارات مکرر گزارش شده [[دونالد رامسفلد]] در ۴ ژوئن ۲۰۰۵، الجزیره هرگز تاکنون منظره‌های [[قطع سر|سربریدن]] (آنها) را که اغلب در وبسایتهای اینترنتی نمایش داده شده، پخش نکرده‌است. .<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/EA0C6319-1BAA-42ED-94D0-AEF9B7B91725.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
== جوایز ==
در نوامبر۲۰۰۵، به دلیل " شهامت در غلبه بر سانسور کردن و کمک به تبادل آزاد اطلاعات در جهان عرب " از سوی (گروه) فهرست سانسور به دریافت جایزه نائل شد.<ref>[http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/1/free-speaking-voices-in-the-wilderness.shtml Indexonline.org - Indexonline and Periodicals Index<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
* در آوریل ۲۰۰۴، وبی اواردز، الجزیره را به عنوان یکی از پنج وبسایت بهتر جهان در کنار [[بی‌بی‌سی نیوز]]، جیوگرافیک نشنال، راکت نیوز، و اسموکینگ گان معرفی نمود. بر طبق نظر تیفانی شالین، بنیانگذاربنیان‌گذار وبی اواردز، این موجب تقابلی [با دیگر سازمان‌های رسانه‌ای] می‌شود که «آن را به عنوان یک سایت ریسک پذیر احساس می‌کردند.».<ref>[http://www.webbyawards.com/press/article.php?id=2 Webby Awards<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در دسامبر ۱۹۹۹، صندوق [[ابن رشد]] (Averoes) برای [[آزادی اندیشه]] در برلین " جایزه ابن رشد " را در مورد رسانه‌ها و [[روزنامه‌نگاری]] در این سال به الجزیره اعطاء نمود.<ref>[http://www.ibn-rushd.org/prize99/pr99engl.htm Ibn Rushd Prize ۱۹۹۹<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در سال ۲۰۰۴، الجزیره از سوی خوانندگان خود به عنوان پنجمین [[نشان تجاری]] نافذ پس از اپل کامپیوتر، گوگل، آیکیا و استارباکس در [http://www.brandchannel.com/ براندچانل.کام]، مورد رای‌گیری قرار گرفت.<ref>[http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=248 brandchannel.com | Brand Rankings by Impact ۲۰۰۴ | Readers Choice Awards ۲۰۰۴ | Global Brands| brands | brand | branding news<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
۱۳۳٬۲۴۲

ویرایش