الشرق الاوسط

الشرق الاوسط (معنی: خاور میانه) نام یکی از روزنامه‌های جهان عرب است و دفاتر اصلی این روزنامه در لندن و جده قرار دارد و از سال ۱۹۷۸ (میلادی) منتشر می‌شود. نیویورک تایمز در ۲۰۰۵ این روزنامه را «یکی از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های منطقه» معرفی کرد.[۲]

الشرق الاوسط
Asharq Al-Awsat cover.jpg
صفحه‌ای اول از الشرق الوسط
گونهروزنامه
قطعقطع بزرگ (برودشیت)
صاحب امتیازگروه سعودی پژوهش و بازاریابی
سردبیرسلمان یوسف الدوسری
بنیان‌گذاری۱۹۷۸
ستادلندن
شمارگان234,561 (2004)[۱]
شمارهٔ شاپا0265–57722
وبگاه رسمیhttp://www.aawsat.net/

روزنامه الشرق الاوسط را مى توان دومین روزنامه فرامنطقه اى عرب دانست که چون الحیات به طور همزمان در لندن و چند پایتخت عربى چاپ و منتشر مى شود. این روزنامه که در سال ۱۹۷۸ توسط هشام و محمدعلى حافظ تاسیس شد براى مدت ها سردبیرى آن با «عبدالرحمان راشد» نویسنده صاحب نام و نکته سنج سعودى بود، اما پس از آنکه سعودى ها تصمیم گرفتند در مقابل شبکه تلویزیونى «الجزیره» شبکه اى مشابه و با سرمایه خود تاسیس کنند وى به مدیریت شبکه «العربیه» انتقال یافت. با این وجود هنوز عبدالرحمان راشد یکى از نویسندگان اصلى همین روزنامه بوده و ستون ثابت او به طور مرتب به بررسى اوضاع جارى جهان عرب مى پردازد. فهوی حسین نیز از روزنامه نگاران مصری و با سابقه در همین رسانه است البته گرایش ضد ایرانی دارد لاکن در بسیاری از مقالات روحیه ناسیونالیستی و با تمایل به عبدالناصر از وی مشهود است. او ضمن مقایسه دو کشور ایران و مصر با تاکید بر برتری ایران در حوضه های امنیتی و نظامی و در مقابل وجود بحران های مختلف از جمله گرسنگی در مصر علت اصلی این برتری را در مقاومت ایران در مقابل جبهه غرب دانسته است.[۳]

علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی در امور ایران و خاورمیانه، از مقاله نویسان ثابت این روزنامه است.[۴]

اخبار اشتباهویرایش

در جریان پیاده‌روی اربعین در سال ۱۳۹۵ پایگاه اطلاع‌رسانی این روزنامه طی خبری به نقل از یک سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ادعا کرده بود که سال گذشته همزمان با مراسم اربعین و ورود زوار، «به خصوص ایرانی‌ها» به عراق، ده‌ها مورد بارداری نامشروع در این کشور به ثبت رسیده‌است.[۵] با تکذیب این خبر از سوی «فادلا غیب» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی و همچنین از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی،[۶] این خبر از پایگاه اینترنتی روزنامه حذف شد و حتی شایعه شد که این رسانه مجبور شده‌است با خبرنگار انتشاردهنده این خبر برخورد کند.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

انتشار این شایعه واکنش حنان الفتلاوی نماینده زن پارلمان عراق را به دنبال داشت. وی اعلام کرد که قصد دارد از این روزنامه شکایت کند.[۱۴] الفتلاوی از دولت عراق خواست از توزیع و فروش این روزنامه سعودی در عراق جلوگیری شود. دفتر نخست‌وزیری عراق نیز تأکید کرد که این روزنامه باید به دلیل انتشار خبر جعلی و «توهین به ملت غیور عراق» عذرخواهی کند.[۸]

پانویسویرایش

  1. "Statistics on the Arab Media" (PDF). Arab Reform Bulletin. Retrieved 25 April 2011.
  2. Fattah, Hassan, M. , "Spreading the Word: Who's Who in the Arab Media", 6 February 2005. Retrieved 26 March 2008
  3. [۱]
  4. دویچه وله
  5. «هشدار سازمان ملل سلامت بدن خطرات ناخواسته بارداری در کربلا عراق». شرق الاوسط.
  6. «بیان إعلامی: منظمة الصحة العالمیة تنفی خبراً کاذباً عن العراق» (به عربی). سازمان بهداشت جهانی.
  7. "Saudi newspaper spreads lie of Iraq-Iran 'unplanned pregnancies' in Karbala during Arbaeen". DEFENCE. Archived from the original on 23 November 2016. Retrieved 23 November 2016.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «شیطنتی علیه زوار اربعین که ناکام ماند + عکس». خبرگزاری فارس.
  9. "Arrest warrants for Iraq journalists over false report". المانیتور.
  10. "صدور دستور بازداشت عاملان رسوایی الشرق‌الاوسط". independent.
  11. "Saudi newspaper editor resigns over 'false claims'". middleeastmonitor.
  12. "Saudi newspaper slammed for fabricated WHO report on Iraq". العربی.
  13. "Iraqi journalists face arrest over false report in Saudi paper". The National World.
  14. «صدور دستور بازداشت عاملان رسوایی الشرق‌الاوسط در بغداد». خبرگزاری تسنیم.

پیوند به بیرونویرایش

  • «شرق پارسی، پنجره‌ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب». http://persian.aawsat.com/. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)