پروپاگاندا در فدراسیون روسیه

پروپاگاندای فدراسیون روسیه پروپاگاندایی است که دیدگاه‌ها، برداشت‌ها یا برنامه‌های دولت روسیه را ترویج می‌کند. این رسانه‌ها شامل رسانه‌های دولتی و فناوری‌های آنلاین می‌شوند،[۳][۴] و ممکن است شامل استفاده از " اقدامات فعال " به سبک شوروی به عنوان جزئی از " جنگ سیاسی " مدرن روسیه باشد.[۵] پروپاگاندای معاصر روسیه بر ترویج کیش شخصیت پیرامون ولادیمیر پوتین متمرکز است و دولت روسیه نیز در بحث‌ها دربارهٔ تاریخ شوروی بسیار فعال بوده‌است.[۶] روسیه تعدادی سازمان مانند کمیسیون ریاست جمهوری فدراسیون روسیه برای مقابله با تلاش‌ها برای جعل تاریخ به ضرر منافع روسیه، تیپ‌های وب روسی و سازمان‌های دیگری را ایجاد کرده‌است که در تبلیغات سیاسی برای ترویج دیدگاه‌های حکومت پوتین شرکت می‌کنند.

عکس‌های بدون پیراهن ولادیمیر پوتین به عنوان نوعی تبلیغات توصیف شده‌است[۱][۲]

تلاش جهانی روابط عمومی با حمایت دولتیویرایش

پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، افزایش قابل توجهی در پروپاگاندای روسیه توسط ناتو مشاهده شد.[۷] در فوریه ۲۰۱۷، یک فایل صوتی ساختگی از ینس استولتنبرگ، وزیر ناتو که ظاهراً با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین تعامل داشت، توسط وب سایت خبری روسی Life.ru منتشر شد. مشخص شد که صدای پوروشنکو در واقع متعلق به جاعلان طنزپرداز روسی است. روسیه متهم شده‌است که جنگجویان ملی‌گرای اوکراینی در دنباس را با اعضای داعش مقایسه کرده‌است. نیکولای کوژانوف، محقق سیاسی مدعی شده‌است که روسیه در طول جنگ داخلی سوریه از تبلیغات برای انتقال پیام‌های ملی گرایانه و همچنین طرفدار اسد استفاده کرده‌است. کوژانوف مدعی است که روسیه از طریق تبلیغات تلاش کرده‌است تا روسیه و سوریه را به عنوان یک نیروی باثبات «در مبارزه با بی ثباتی ناشی از آمریکایی‌ها و تروریسم مورد حمایت شرکای منطقه ای ایالات متحده» معرفی کند.

RT و خبرگزاری اسپوتنیک نیز متهم به انتشار اطلاعات نادرست هستند.[۸][۹][۱۰][۱۱] در سرنگونی پرواز ۱۷ خطوط هوایی مالزی، وب‌سایت Bellingcat متعلق به الیوت هیگینز شواهدی مبنی بر دستکاری تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه ارائه کرد که توسط خبرگزاری RT و اسپوتنیک مستقر در ادینبورگ، اسکاتلند استفاده شده بود.[۱۲][۱۳]

استفاده از رسانه‌های اجتماعیویرایش

روسیه متهم به استفاده از پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی برای انتشار پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان جهانی از طریق انتشار اخبار جعلی و همچنین انتشار تبلیغات و ایجاد جنبش‌های شبه فعال است.[۱۴] محبوبیت اسپوتنیک در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از تیترهای پراکنده شونده و تله کلیکی باعث شده‌است که توسط مجله فارین پالیسی به عنوان «بازفید پروپاگاندا» معرفی شود.[۱۵][۱۶]

منابعویرایش

  1. "Why Shirtless Putin Is Having the Last Laugh". بلومبرگ نیوز. 7 August 2017. Retrieved 22 June 2020.
  2. Selk, Avi (5 August 2017). "New bare-chested Putin photos released — 2017 edition, aquatic theme". Washington Post (به انگلیسی). Retrieved 22 June 2020.
  3. The readers' editor on... pro-Russia trolling below the line on Ukraine stories, گاردین, 4 May 2014
  4. Максимальный ретвит: Лайки на Запад ("Maximum Retweet: 'Likes' for the West") ودوموستی, 21 May 2014
  5. Abrams, Steve (2016). "Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin's Russia". Connections. 15 (1): 5–31. JSTOR 26326426.
  6. "Vladimir Putin Wants to Rewrite the History of World War II". فارین پالیسی. 2020-01-21.
  7. "NATO says it sees a sharp rise in Russian disinformation since Crimea..." Reuters. February 11, 2017. Retrieved 2018-03-05.
  8. Logiurato (April 29, 2014), Russia's Propaganda Channel Just Got A Journalism Lesson From The US State Department, Business Insider
  9. Crowley, Michael (May 1, 2014). "Putin's Russian Propaganda". TIME.
  10. Pomerantsev, Peter. "Inside Putin's Information War". politico.com. Archived from the original on 2 June 2019. Retrieved 22 February 2022.
  11. R.C. Campausen (January 10, 2011), KGB TV to Air Show Hosted by Anti-war Marine Vet, Accuracy in Media, retrieved April 5, 2011.
  12. "Forensic Analysis of Satellite Images Released by the Russian Ministry of Defense: A bell¿ngcat Investigation" (PDF). Bellingcat. 30 May 2015. Retrieved 22 June 2015.
  13. Borger, Julian (8 September 2014). "MH17: Dutch Safety Board to publish preliminary report on disaster". The Guardian. Retrieved 5 July 2015.
  14. "How Russian Propaganda Spreads On Social Media". npr.org.
  15. Feinberg, Andrew (21 August 2017). "My Life at a Russian Propaganda Network". POLITICO Magazine. Retrieved 22 June 2018.
  16. Groll, Elias (10 November 2014). "Kremlin's 'Sputnik' Newswire Is the BuzzFeed of Propaganda". Foreign Policy. Retrieved 22 June 2018.